Ben van der Hilst

221 6 Empirie Teamgericht organiseren 6.7.3 Verbeteringen en verrijking De bevindingen leiden tot een aantal suggesties voor verbetering van de TOS. De verwarring rond de status van de teamleider kan voor een deel worden opgelost door te spreken van procesbegeleider. De term ‘teamleider’ wordt in het onderwijs gebruikt voor een hiërarchisch bovengeschikte functie, het procesmatig begeleiden van een team refereert meer aan een rol in het team. Mutatis mutandis geldt dit ook voor het bezigen van de term ‘managementteam’ voor het beraad tussen procesbegeleiders en de schoolleider. Hier kan beter gesproken worden over opleidingsberaad of afde- lingsberaad, waarin het leren van elkaar centraal staat en niet het managen van een afdeling. De grote bevoegdheden die nodig zijn om als onderwijsteam te opereren, stuiten nogal eens op aarzeling bij schoolleiders. Wellicht helpt het om hier te spreken van mandatering van bevoegdheden door de schoolleider, een (juridisch) goed gede- finieerde term in het onderwijs. Daarmee wordt het voor de schoolleider vergelijkbaar met de mandatering vanuit het bestuur naar de schoolleider. Tenslotte dienen de in de vorige subparagraaf genoemde paradigmaveranderingen bij leraren explicieter in het model te worden opgenomen. De conclusie dat invoering van de TOS een ingrijpende paradigmaverande- ring voor de schoolleider inhoudt, is een belangrijke verrijking van het model. Explici- tering van deze paradigmaverandering in de beschrijving van het organisatiemodel verduidelijkt de rol van de schoolleider, niet alleen bij het ontwerpen en implementeren van het model, maar vooral als onderdeel van het organisatiemodel. De ondersteunende diensten en de systemen spelen een belangrijke rol bij het welslagen van de organisatieverandering. Zeker in grote instellingen betekent het dienstbaar zijn aan de onderwijsteams in plaats van alleen maar ondersteuning van de besturingsstructuur een grote cultuuromslag.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0