Ben van der Hilst

225 7 Theorie Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Welke theoretische invalshoeken vanuit onderwijsonderzoek zijn relevant voor de proposities? Welke meer algemene organisatiekundige literatuur kan met de proposities verbon- den worden? Tot welke verdieping van de proposities leiden deze invalshoeken? Zijn er uit de theoretische invalshoeken verbeteringen van het organisatiemodel af te leiden? 7.1 Inleiding op de verschillende theoretische invalshoeken Dit hoofdstuk verkent een aantal theoretische invalshoeken die de conclusies over de proposities verder kunnen verdiepen. In een van de zeldzame onderzoeken naar de organisatiestructuur van scho- len (Kluijtmans et al., 2005) vragen de onderzoekers zich af of scholen die veel onder- wijsvernieuwingen invoeren ook hun arbeidsorganisatie aanpassen. Zij concluderen dat er “opvallend weinig aandacht voor de school als arbeidsorganisatie” (p. 12) in de betreffende scholen wordt aangetroffen. In vrijwel alle gevallen betreft het innovaties die meer samenwerking tussen leraren nodig maken in combinatie met meer regelmo- gelijkheden, maar in geen van de onderzochte scholen leidt dat tot het structureel ver- ankeren van teams in de organisatiestructuur. Ook verandert er niets in deze scholen aan de positie en het handelen van het management. “Het is opvallend dat de consequenties van meer autonome sturing door teams voor de rest van de organisatie niet worden doordacht” (Kluijtmans et al., 2005; p. 19).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0