Ben van der Hilst

228 “De expertise van professionals bestaat uit een specifieke manier van waarnemen, het vermogen om tot een verantwoord oordeel te komen van mogelijkheden en risico’s, en op maat aangemaakt handelen …” (p. 10). Op grond van deze overwegingen wordt de leraar in deze studie als professional be- schouwd, waarmee ook begrippen als professionalisering, professionaliteit en profes- sioneel handelen van leraren verbonden zijn (Weggeman, 2007; De Bruijn & Noorde- graaf, 2010). Eenzelfde conclusie kan ook getrokken worden door naar de definitie van professie te kijken. Abbott (1988) benadrukt de abstracte kennis die de beroepsgroep bindt. Het handelen van de professional is gebaseerd op deze kennis. De Jonge (2015) komt in zijn proefschrift over professionals en professionalisering tot de volgende, uitgebreidere definitie: “Een professie is een publiekelijk erkend beroep dat een specifieke hu- manitaire waarde binnen een afgebakend levensdomein onder complexe omstandigheden in direct contact met personen tracht te realiseren op basis van de persoons- en praktijkgebonden expertise van zijn toegewijde beroepsbeoefenaren” (p. 56). Dit is in overeenstemming met wat Smid (2012) waarneemt bij professionals in het algemeen: “Wat hen allen kenmerkt is waardengedrevenheid, eigenzinnigheid, toewij- ding en plichtsbesef” (p. 10). Het beroep van leraar past in de definitie van De Jonge en de uitvoerders van dit beroep, de leraren, kunnen beschouwd worden als professionals. Hoewel De Jonge het lid zijn van een beroepsvereniging wel kenmerkend vindt voor een professie, neemt hij dit niet op in zijn definitie. Een beroepsvereniging heeft onder andere als doel een platform te bieden waar beroepsgenoten naar elkaar toe verantwoorden dat zij hun professie zorgvuldig uitoefenen en via professionalise- ring zich blijven ontwikkelen als professional. Leraren ontberen echter (nog) een be- roepsvereniging. Vroeger kende het onderwijs de Algemene Bond voor Onderwijzend Personeel (ABOP) en het Nederlands Genootschap van Leraren (NGL) die zich richtten op de inhoud van het beroep en als zodanig als beroepsverenigingen beschouwd kon- den worden. Later zijn deze verenigingen (gefuseerd) opgegaan in een vakbond, die zich vooral met arbeidsvoorwaarden en individuele belangenbehartiging bezighoudt. Als verantwoordingsplicht voor professionals geldt voor de gehele beroeps- groep in een land, dan geldt dit des te meer voor de verantwoording naar collega’s die met dezelfde leerlingen werken en de wijdere kring van collega’s die gemeenschappe-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0