Ben van der Hilst

241 7 Theorie Teamgericht organiseren 2. Mentale modellen De manier waarop wij constructen maken van de werkelijkheid, bepaalt voor een belangrijk deel onze waarneming van de werkelijkheid en ons gedrag. In een lerende organisatie is het van belang die mentale modellen steeds te onderzoeken en met elkaar uit te wisselen. En ze te verbeteren als uitkomst van leerprocessen. Teams zijn daarvoor een belangrijke plek. Senge besteedt speciale aandacht aan belemmerende mentale modellen over hiërarchische verhoudingen en sturing in een bedrijf, zowel bij managers als bij werknemers. Met name richt hij zich daarbij op mechanistische modellen bij leidinggevenden zoals het ‘draaien aan de knoppen’ en het maken van beleidsplannen als sturingsinstrument. Maar ook mentale modellen over het product, de klant, de productieprocessen, et cetera, kunnen hindernissen zijn bij het reageren op verstoringen of veranderende omstandigheden. Daarom moeten de leerprocessen in teams hoogwaardig zijn, zodat mentale modellen uitgewisseld en getoetst kunnen worden. 3. Een gemeenschappelijke visie In een lerende organisatie wordt geregeld aandacht besteed aan het formuleren en herformuleren van een visie, die door ieder in het bedrijf gedeeld wordt. Gezocht wordt naar de synergie van persoonlijke drijfveren en de visie van de organisatie. Een gemeenschappelijke visie geeft richting aan het leren van individuen en teams. Senge ziet het initiëren en onderhouden van het proces van visieontwikkeling als een belangrijke taak van het management. 4. Teamleren Senge noemt dit de basis van de lerende organisatie . Het intensief leren in teams heeft drie belangrijke voordelen: o Het leidt tot resultaten die individuen niet alleen kunnen realiseren o Het teamleren is een belangrijke manier om als individuen te leren o Het teamleren is een belangrijke schakel tussen het individueel leren en het organisatieleren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0