Ben van der Hilst

259 8 Conclusies Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Tot welke conclusies over de proposities leiden de onderzoeken in de praktijk en de verkenning in de literatuur? Tot welke conclusie leidt dit over de ontwerpstelling? Tot welke verbeteringen van het organi- satiemodel leiden deze conclusies? Tot welke uitbreiding van het model leiden deze conclusies? Wat kan geconcludeerd worden over de presentatievorm van het model? Inleiding Dit hoofdstuk integreert de inzichten die vergaard zijn in het empirisch en het theoretisch onderzoek in de hoofdstukken 6 en 7. Paragraaf 8.1 integreert per proposi- tie de bevindingen. De hoofdstukken 6 en 7 leveren daarnaast ook suggesties op voor verbeteringen van de TOS. Paragraaf 8.2 beschrijft deze verbeteringen. Paragraaf 8.3 verwerkt de conclusie dat invoering van de TOS meer omvat dan alleen een instrumen- tele verandering in de organisatiestructuur door de schoolleider: de TOS moet verrijkt worden. De verandering van de organisatiestructuur is onderdeel van een verandering van de gehele arbeidsorganisatie , waar ook het handelen van de schoolleider zelf deel van uitmaakt. Ondersteunende diensten en systemen zijn eveneens bij de verandering betrokken. Ter onderscheiding van de TOS wordt het verbeterde en verrijkte model TAO genoemd, de teamgecentreerde arbeidersorganisatie. Paragraaf 8.4. gaat in op de con- sequenties van deze verbeteringen en verrijkingen voor de presentatie van het organi- satiemodel en kiest voor het didactische concept ‘oriëntatiebasis’ van Engeström (1994), waarmee in hoofdstuk 9 de TAO gepresenteerd wordt. Figuur 8.1 geeft schematisch het proces van validering, verbetering en verrijking weer dat dit hoofdstuk beschrijft.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0