Ben van der Hilst

267 1. De laag van teamleiders, die in de besturingsstructuur de min- ste macht hebben, verdwijnt. Er zijn geen teamleiders nodig voor de onderwijsteams, de processturing is in handen van een of meerdere van de team- leden. De schoolleider staat in nauw contact met de teams voor ondersteuning, zowel di- rect als ook via het afdelingsbe- raad met de procesbegeleiders (nabij leiderschap). 2. In plaats van de zwak gedefi- nieerde, vaak grote opleidings- teams in het besturingssysteem zijn er kleine onderwijsteams in het productiesysteem met een goed gedefinieerde collectieve verantwoordelijkheid en veel bevoegdheden, waarin intensief samengewerkt en samen geleerd wordt. 3. Het onderwijsteam neemt geen vrijblijvende besluiten. Het onderwijsteam is ‘de baas’ van de indiviuele leden van het team en van de gastdocenten. 4. Leraren werken in het onder- wijsteam intensief samen met de andere leraren die lesgeven aan dezelfde groep leerlingen, zo mogelijk in de dagelijkse praktijk ondersteund door een onderwijsorganisatie , die directe samenwerking ook in de praktijk van het lesgeven mogelijk maakt. 5. De schoolleiders hebben belangstelling voor het werk van expertteams en onder- steunen deze, ook hier is sprake van ‘nabij leiderschap’. De schoolleider vormt met de procesbegeleiders van enkele teams (bijvoorbeeld binnen een afdeling) een afdelingsberaad, waardoor informatie tussen de teams wordt uitgewisseld. 6. De expertteams hebben een duidelijke en specifieke (collec- tieve) verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en het benutten van een expertise ten behoeve van de onderwijsteams en de professionalisering van de leden van het expertteam op het specifieke expertgebied. 7. Expertteams zijn ook verant- woordelijk voor coördinatie met andere expertteams. 8. Besluiten van het expertteam zijn bindend voor de leden van het expertteam. 9. Onderwijsteams hebben de collectieve verantwoordelijkheid voor de gehele ontwikkeling van een leerling gedurende een bepaalde tijd. 10. Vanuit de verantwoordelijk- heid voor de ontwikkeling van de leerling is er een korte feedbackloop naar het onder- wijsteam, waardoor het team snel kan handelen wanneer er verstoringen optreden. De volgende veranderingen in de verbindingen treden op na invoering van de TOS (de nummers verzijzen naar de verbindingen in de rechter figuur van figuur 8.2):

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0