Ben van der Hilst

276 Tabel 8.2 Explicitering van de paradigmaverandering Dominante paradigma TAO paradigma Leraar is primair een aan te sturen werknemer. Leraar is primair een professional. Leraar is een individueel beroep. Leraar is een beroep dat vanuit een collectief beoefend wordt. Professionele identiteit wordt vooral bepaald door het handelen in de klas. Professionele identiteit wordt bepaald door professioneel handelen in én buiten de klas. Het handelen van leraren wordt door verticale sturing verbeterd. Het handelen van leraren wordt door horizontale sturing verbeterd. De schoolleider probeert de arbeidsinzet van leraren te verhogen via het regelen van de arbeid, controle op het functioneren en via professionaliseren van leraren vanuit het besturingssysteem. De schoolleider vertrouwt op de professionaliteit van leraren en lerarenteams en faciliteert het functioneren van die teams in een teamgecentreerde arbeidsorganisatie. De organisatiestructuur optimaliseert de werking van de onderwijs-organisatie. De organisatiestructuur optimaliseert het leren van de leerling. Opleidingsteams die verantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan leerlingen. Onderwijsteams die collectief verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van een leerling. Opleidingsteams zijn onderdeel van het besturingssysteem. Onderwijsteams zijn onderdeel van het productiesysteem Schoolleider initieert meestal innovaties, vaak vanuit interacties met de buitenwereld. Innovaties komen meestal voort vanuit de intensieve interacties tussen leraren in teams en interacties tussen de teams en de buitenwereld. Bij initiatieven van elders blijft het onderwijsteam eigenaar. Discontinue schoolontwikkeling met af en toe ingrijpende veranderingen Continue schoolontwikkeling. Diensten en systemen vooral gericht op ondersteuning van het besturingssysteem. Diensten en systemen vooral gericht op ondersteuning van de onderwijsteams.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0