Ben van der Hilst

28 Het Huis van Verandering De schoolleider kan volgens Van der Hilst en Stam op vier ter- reinen sturen om op indirecte wijze het primair proces (het onderwijsleerproces) te beïnvloe- den. Zij combineren de vier terreinen in een schema: het Huis van Verandering (figuur 2.2). De onderwijsorganisatie betreft de didactiek, de roostering, de toetsing, de groepering van leerlingen, de opbouw van het curriculum, et cetera, kortom, al hetgeen het onderwijsleer- proces (het primaire proces) mogelijk maakt. De onderwijsorganisatie moet precies passen bij het beoogde primaire proces. De schoolor- ganisatie betreft de organisatiestructuur van de school, de verdeling van verantwoordelijk- heden en bevoegdheden over de actoren en hun onderlinge hiërarchische verhoudingen. Personeelsbeleid betreft het eigen beleid van de school en de omgang met het personeel. Facilitair bevat het beheer van financiën en gebouwen, de systemen en ondersteunende diensten. Van der Hilst & Stam gebruiken de metafoor van een stevig huis om te laten zien dat de vier domeinen met elkaar samenhan- gen. Wanneer de schooleider stuurt in een bepaald domein, bijvoorbeeld in de onder- wijsorganisatie om meer zelfstandig leren van leerlingen mogelijk te maken, dan heeft dat ook gevolgen voor de andere domeinen. Als daar niet congruent in gestuurd wordt, zakt het huis scheef. Zij kwamen tot dit model op grond van hun ervaringen bij collegiale consul- tatie van schoolleiders bij de invoering van de tweede fase bovenbouw havo/vwo. Schoolorganisatie Onderwijsorganisatie Primair proces Facilitair beleid Personeelsbeleid Figuur 2.2 Het Huis van Verandering (Van der Hilst & Stam, 2003)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0