Ben van der Hilst

280 Tabel 8.3 Onderdelen van de oriëntatiebasis van Engeström (vrij naar Vermaak, 2009, p. 272) Oriëntatiebasis (Engestro ̈ m, 1994) Gebruikte termen in deze studie Beantwoordt de vraag: Germ Kern Wat is de essentie van het organisatiemodel? Systems model Leidende principes Waarop is het gebaseerd? Algorithm Inrichtingsregels Hoe voer je de TAO in? Advanced Organizer Volledige Organiser/ Model Hoe ziet het gehele organisatiemodel eruit? Wat is de samenhang tussen de onderdelen? Prototype Voorbeeld Hoe ziet de praktijk eruit in een school die de TAO heeft ingevoerd? Galperin pleit voor het geven van een ‘volledige oriëntatiebasis’ bij het overbrengen van concepten: de vijf verschillende soorten oriëntatiebases hebben alle een eigen functie in het onderwijsleerproces. Soms kan begonnen worden met praktijkvoorbeelden, een andere keer is de start met het kernbegrip op zijn plaats. Engeström wijst erop dat de kern en de onderliggende principes belangrijk zijn voor het wendbaar kunnen benutten van de organiser in de eigen praktijk, die altijd weer eigen specificaties kent. Vermaak (2009) acht vooral deze twee onderdelen van de oriëntatiebasis van belang voor het bewerkstelligen van tweede orde veranderingsprocessen. Voor het goed snappen van de TAO is iedere oriëntatiebasis van belang. Alleen een voorbeeldschool bezoeken is onvoldoende om conceptdrager te worden. Daarvoor is bijvoorbeeld ook nodig dat de onderliggende principes begrepen worden en ontwerpvaardigheden eigen gemaakt wordt, zodat het organisatiemodel kan worden aangepast aan de specifieke situatie van de eigen school. De oriëntatiebases van Engeström vormen samen een geëigend didactisch model voor de presentatie van de TAO in het volgende hoofdstuk.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0