Ben van der Hilst

285 9 Opbrengst Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Wat is de kern van het getoetste en verbeterde organisatiemodel? Wat zijn de leidende principes van het organisatiemodel? Welke werkregels gelden er voor het ontwerpen van de organisatiestructuur? Wat zijn de samenhangende elementen van het organisatiemodel? Is er een werkend voorbeeld of prototype van het organisatiemodel? 9.1 Inleiding Dit hoofdstuk presenteert de TAO als een oriëntatiebasis 12 voor schoolleiders om de arbeidsorganisatie van hun school, waar zij zelf uitdrukkelijk onderdeel van zijn, vorm te geven. Een arbeidsorganisatie waarmee doelen op het gebied van onderwijskwali- teit, wendbaarheid en werkplezier gemakkelijker gerealiseerd kunnen worden en waar en passant ook meer toevallige professionele ontmoetingen ontstaan. De invulling van deze oriëntatiebasis is gebaseerd op de conclusies in hoofdstuk 8, waarin de oorspronkelijke veertien bouwstenen van de TOS uit hoofdstuk 4 verbeterd zijn aan de hand van de bevindingen van dit onderzoek. Deze verbeterde bouwstenen zijn nu onderdeel van de TAO. In de paragrafen 9.1 en 9.2 worden de kern en de leidende principes van de TAO beschreven. Vermaak (2009) geeft aan dat met deze twee on- derdelen van de oriëntatiebasis ook een paradigmaverandering beschreven wordt. In de praktijk blijkt bij schoolleiders een zekere gretigheid om direct aan de slag te gaan en de TAO alleen te zien als instrumenteel middel. De technische uitwerking ervan (paragraaf 9.3) levert de nodige hoofdbrekens op voor schoolleiders, hetgeen veel 12 Hoewel Engeström praat over vijf soorten oriëntatiebases, wordt in dit hoofdstuk voor het gemak verder gesproken van een oriëntatiebasis met vijf verschillende onderdelen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0