Ben van der Hilst

286 aandacht opeist. Het is echter van groot belang dat de kern en de leidende principes van de TAO voldoende begrepen en onderschreven worden, anders wreekt zich dat bij het zoeken naar oplossingen voor de technische problemen die de inrichting van de teamstructuur vrijwel altijd opleveren., Omgekeerd blijkt dat zicht op de techni- sche uitwerking van de principes in de eigen organisatie ook weer helpt bij het eigen maken van deze principes. In paragraaf 9.4 worden alle onderdelen van de TAO bij- eengebracht als bouwstenen van een metaforisch bouwwerk en beschreven in hun onderlinge samenhang. Zoals Engeström (1994) aangeeft, is er geen voorgeschreven volgorde waarin de verschillende soorten oriëntatiebases (de verschillende onderdelen van de oriëntatiebasis) aan bod komen. Zo kan bijvoorbeeld eerst de volledige organiser globaal gepresenteerd worden, om daarna in te zoomen op de kern en de leidende principes en later meer in detail de organiser te onderzoeken. Een andere keer kan gestart worden met de leidende principes, die in praktijksituaties als relevant worden beschouwd. Iedere context vraagt om een specifieke didactiek. Om gefundeerd de or- ganisatieverandering in te voeren, is echter van belang dat de volledige oriëntatiebasis aan bod komt. De oriëntatiebasis is, na het onderzoek, bij verschillende gelegenheden in de praktijk van het advieswerk getest en op details bijgesteld. In de eindfase is een speciale bijeenkomst gehouden met schoolleiders uit het po, vo en het mbo, waarin de oriëntatiebasis is gepresenteerd en feedback gevraagd is over onder andere de duidelijkheid van de verschillende elementen. Dit heeft geleid tot aanscherping van de formuleringen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0