Ben van der Hilst

287 9 Opbrengst Teamgericht organiseren 9.2 De kern De kern van de TAO kan als volgt worden beschreven: De arbeidsorganisatie van een school wordt opgebouwd vanuit kleine on- derwijsteams van professionals die gedurende een of meer jaren collectief verantwoordelijk zijn voor de (ondeelbare) ontwikkeling van een leerling en het grootste deel van het onderwijs en de begeleiding, dat daarvoor nodig is, verzorgen. Het onderwijsteam doet dit met ruime bevoegdheden, passend bij de grote verant- woordelijkheid. De andere elementen van de arbeidsorganisatie, waaronder de inrich- ting van ondersteunende diensten en systemen en de sturing van de organisatie door de schoolleider, zijn gericht op het optimaal laten functioneren van deze onderwijs- teams. 9.3 Leidende principes Twee leidende principes dragen de TAO. Deze principes zijn in wezen opvattingen over de professie en de professionaliteit van de leraar, die enerzijds het werken in onderwijsteams mogelijk maken en anderzijds door deze teamstructuur tot hun recht komen. Door de leidende principes wordt de verbinding gelegd tussen de organisa- tiestructuur en de kern van het beroep (of de kernactiviteit van de organisatie). Deze leidende principes zijn: a. De leraar is een professional Bij het professioneel handelen van leraren kan onderscheid gemaakt worden tus- sen het handelen in onderwijsleersituaties en het handelen daarbuiten in de verdere organisatie. Professioneel handelen type 1 is het professioneel handelen binnen de onderwijsleersituatie en omvat het bekwaam pedagogisch, didactisch en vakinhoude- lijk handelen. Professioneel handelen type 2 is het professioneel handelen buiten de onderwijsleersituatie en kan als volgt omschreven worden: • De leraar is altijd gericht op verbetering van het eigen handelen via reflectie (alleen en met anderen), onderzoek en scholing.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0