Ben van der Hilst

288 • De leraar werkt graag en vaardig samen, deelt graag kennis. • De leraar kan zijn werk plaatsen binnen het geheel van de organisatie. ofwel is organisatiebewust, en identificeert zich met de doelen van de school. • De leraar draagt graag bij aan de verdere ontwikkeling van de gehele school. • De leraar voert zijn werk zelfstandig, innovatief en initiatiefrijk uit. De professionaliteit van de leraar wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van beide typen professioneel handelen in samenhang. Het professioneel handelen buiten de klas, zo belangrijk voor het blijven ontwikkelen van de competenties in de klas en voor de totale schoolontwikkeling, is niet iets extra’s bij het competent handelen in de klas en is daar ook niet ondergeschikt aan. De professionele identiteit moet als ondeelbaar worden beschouwd, ook al kunnen deze twee typen onderscheiden worden. b. De collectiviteit van het beroep Een tweede leidend principe van de TAO luidt: Het beroep van leraar wordt in teamverband uitgeoefend. Er is een aantal leraren betrokken bij de ontwikkeling van een leerling. In het voortge- zet onderwijs, het mbo en het hbo wordt dat aantal bepaald door het aantal vakspecia- listen dat nodig is om de leerling door het curriculum te begeleiden. In het basisonder- wijs wordt verondersteld dat een leraar nagenoeg alle onderdelen van het curriculum in een of enkele leerjaren inhoudelijk beheerst. Dat leidt ertoe dat één leraar soms een groep leerlingen begeleidt gedurende een jaar. Aan het einde van dat jaar worden de leerlingen overgedragen aan de leraar van het volgende leerjaar. Dat heeft twee nadelen: • De leerweg van de leerling wordt op de basisschool in acht stukken geknipt. • Er is steeds maar één leraar die de leerling observeert en beslissingen neemt over de begeleiding. Omdat er geen gemeenschappelijke uitvoeringspraktijk is met collega’s aangaande dezelfde leerlingen, is het ook moeilijker om werken en leren te koppelen. Teamvor- ming van een aantal leraren rond leerwegeenheden die meerdere jaren omvatten doen deze nadelen te niet. Dus ook hier, net als in de andere sectoren, is een aantal leraren betrokken bij de ontwikkeling van een leerling gedurende enige jaren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0