Ben van der Hilst
289 9 Opbrengst Teamgericht organiseren 9.4 Inrichtingsregels Leerwegeenheden De organisatie wordt ingericht door het formeren van teams rond leerlingen die een bepaalde fase van een opleiding doorlopen. De eerste opga- ve is dus om die opleidingsfasen te onderscheiden. Zo’n opleidingsfase wordt hier leerwegeenheid genoemd. De verdeling van de gehele opleiding of school in leerwe- geenheden gebeurt op grond van pedagogische, didactische en onderwijskundige argumenten (dus bijvoorbeeld niet op grond van aantallen leerlingen). Tabel 9.1 geeft in iedere onderwijssector een voorbeeld van een van de te onderscheiden leerweg- eenheden. Tabel 9.1 Voorbeelden van leerwegeenheden in de diverse onderwijssectoren Onderwijs- sector Voorbeeld van een leerwegeenheid Mogelijke reden voor keuze van deze leerwegeenheid po Groep 1 t/m 3 Fase van de taalontwikkeling vo Klas 4, 5, 6 vwo, profiel Natuur en Techniek Wetenschappelijk georiënteerde bèta leerlingen mbo Niveau 3 en 4 eerste en tweede jaar BOL motorvoertuigentechniek Gemeenschappelijk curriculum, vooral praktijkgericht hbo Jaar 3 en 4 uitstroomprofiel accountancy van de opleiding Financieel Management Leerlingen met een vergelijkbaar beroepsprofiel Leerwegeenheden hebben in vo en mbo vaak een opleidingsbreedte (zie figuur 9.1): vmbo basis en vmbo kader bij elkaar of gescheiden, havo-onderbouw en vwo-onder- bouw in aparte leerwegeenheden of in dezelfde leerwegeenheid of beroepsopleidin- gen niveau 3 en 4 in het mbo wel of niet bij elkaar. Voor een deel wordt deze keuze ook bepaald door ideologische motieven, zoals het tegengaan van vroegtijdige sociale stra- tificatie door een te vroeg keuzemoment. De lengte van de leerwegeenheid is het aan- tal jaren dat de leerwegeenheid omvat. Vanwege het belang van doorgaande leerlijnen en doorgaande ontwikkeling ligt het voor de hand dat deze lengte in ieder geval meer dan één jaar bedraagt. Een grotere opleidingsbreedte leidt in het algemeen tot een kleinere leerweglengte. Vmbo t/m vwo-leerlingen bij elkaar in een leerwegeenheid leidt meestal tot een lengte van één jaar (alleen leerjaar 1), terwijl havo- en vwo-leerlingen wellicht gemakkelijk de eerste drie jaar in een leerwegeenheid bij elkaar kunnen blijven.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0