Ben van der Hilst

29 2 Sturingsopgave Teamgericht organiseren Door de figuren 2.1 en 2.2 te combineren, komen Andersen en Krüger tot het schema van figuur 2.3 ten behoeve van de beschrijving van de competenties en het beroeps- profiel van schoolleiders in het po en vo (Andersen & Krüger, 2013; VO-raad, 2012). De competentiebeschrijving en het beroepsprofiel zijn standaarden voor de verplichte beroepsregistratie van schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs. Figuur 2.3 Het aangepaste beschrijvingsmodel van Anderson en Kruger (2013) Van der Hilst (2007) ontwikkelde op basis van eveneens de combinatie van het oor- spronkelijke beschrijvingsmodel van Bossert en het Huis van Verandering het stu- ringsschema van figuur 2.4. Dit sturingsschema is ontworpen als organiser voor de opleiding van schoolleiders. Strategieën Achtergrondfactoren Acties Instrumenten Resultaten Omgeving van de school Visie, ervaring, persoonlijkheid Handelingen van de schoolleider Leerling- resultaten Wettelijke kaders en regelgeving Onderwijs- organisatie / Pedagogisch klimaat Structuur / cultuur Faciliteiten Personeel

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0