Ben van der Hilst

292 9.5 Organiser In deze paragraaf worden alle onderdelen van de TAO samengevoegd in een orga- niser met het onderwijsteam als centrale kern. De organiser plaatst deze kern in een bredere samenhang van elkaar wederkerig beïnvloedende overige onderdelen van de organisatie. Ook de leidende principes en het handelen van de schoolleider maken on- derdeel uit van de organiser. De organiser kan benut worden als een checklist om de organisatie tegen het licht te houden. De verschillende elementen van de arbeidsorga- nisatie zijn metaforisch als bouwstenen samengebracht tot een bouwwerk (figuur 9.2). Een stevig organisatie-bouwwerk, dat wil zeggen een goed werkende TAO, vraagt om bouwstenen van hoge kwaliteit. Zwakke of ontbrekende bouwstenen verhogen het risico dat de beoogde doelstellingen op het gebied van kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier niet gehaald worden. De schoolleider is de bouwmeester, die het bouw- werk ontwerpt, het samen met de medewerkers realiseert en er zelf in gaat wonen. Welke inhoudelijke ambities met betrekking tot het onderwijs vervolgens in het bouw- werk worden nagestreefd, is nu niet aan de orde. Het gaat erom dat het bouwwerk zo is ontworpen, dat die ambities waargemaakt kunnen worden. Dit is een belangrijk verschil met het sturingsmodel (figuur 2.4) dat in hoofdstuk 2 is gepresenteerd. Daar wordt door de schoolleider in verschillende domeinen (waaronder de organisatie- structuur) gestuurd om inhoudelijke ambities waar te maken met betrekking tot het leren van leerlingen. De porté van de TAO is dat eerst een ander soort ambitie wordt waargemaakt: het creëren van een voorbereide omgeving, die faciliteert dat de leraren als professionals hun inhoudelijke ambities waar kunnen maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0