Ben van der Hilst

295 9 Opbrengst Teamgericht organiseren • De schoolleider onderhoudt de TAO. Ieder jaar zullen zich weer personele wijzingen voordoen in de teams. Daarbij kan het bijvoorbeeld ook gaan om nieuwe procesbegeleiders, die weer opgeleid moeten worden. Ook als het leerlingenaantal toeneemt in een leerwegeenheid, zal bekeken moeten worden op welk moment er een nieuw parallelteam moet worden ingericht. Ondersteunende diensten en systemen zullen van tijd tot tijd moeten worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen in de teams. Onder het onderhoud kan ook begrepen worden dat de schoolleider optreedt vanuit een hiërarchische positie wanneer een medewerker de waarden die in het model besloten liggen, met voeten treedt. • De schoolleider ondersteunt de teams. Vanuit het besef dat de verant- woordelijkheid voor de onderwijskwaliteit vooral kan worden waarge- maakt door het in stand houden van een goed werkende teamstructuur, zal de schoolleider de teams ondersteunen bij hun werk. Een schoollei- der heeft wellicht meer zicht op de ontwikkelingen in de buitenwereld en brengt deze kennis in bij de teams. Een schoolleider inspireert en adviseert, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijsinnovaties, maar doet dat zonder in de bevoegdheden van het team te treden. • De schoolleider handelt ondubbelzinnig. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat de schoolleider niet in de bevoegdheden van de onderwijsteams treedt. De schoolleider staat het vrij om vanuit deskundigheid bij te dragen aan innovaties in bijvoorbeeld de onderwijsorganisatie, maar respecteert daarbij het eigenaarschap en de zeggenschap van het onderwijsteam. Het leidinggeven in of aan een teamgecentreerde arbeidsorganisatie impliceert een groot vertrouwen in de professionaliteit van leraren en van teams. Dat verhoudt zich niet met het handelen vanuit het ‘oude’ sturingsparadigma, waarbij schoolleiders be- sluiten nemen die nu bij de teams horen of de leraar als individueel handelende pro- fessional aanspreekt. Het handelen van de schoolleider weerspiegelt de gemaakte paradigmaverandering (zie tabel 8.2) vauit het manageralisme. De rol van de leidinggevende in de TAO is dus veelomvattend. Het kan als een paradox gezien worden dat het optimaal laten functioneren van de teamstructuur met zelfsturende of zelforganiserende teams, zeer nabij leiderschap vraagt. De expli- citering van deze paradigmaverandering (zie tabel 8.2) bij invoeren van de TAO helpt bij het herkennen en terugdringen van regressieverschijnselen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0