Ben van der Hilst
296 c. Het onderwijsteam Het onderwijsteam is de centrale bouwsteen van de organiser. De belangrijkste ele- menten zijn: De collectieve verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van een groep leer- lingen gedurende een bepaalde tijd . Uitvloeisel van de collectieve verantwoordelijkheid is dat ieder lid van het team aanspreekbaar is op alle resultaten van iedere leerling die tot de betreffende groep behoort. Een teamgrootte van drie tot zeven leden . Het aantal wordt enerzijds bepaald door het aantal experts dat nodig is om het onderwijs aan de betreffende groep leer- lingen gedurende bepaalde tijd te verzorgen, anderzijds stelt de aard van de leer- en werkprocessen in het team eisen aan de teamomvang. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar teams in het onderwijs, betreft dit altijd opleidingsteams en geen onder- wijsteams. Soms wordt er gesproken over een optimale teamgrootte van bijvoorbeeld tien tot twaalf voor het samen leren in lerarenteams (De KLerk-Jolink et al., 2016). De maximale grootte van teams die een collectieve verantwoordelijkheid dragen wordt in de praktijk van dit onderzoek geschat op maximaal zeven. Boven dat aantal kan men wegduiken. In teams van twee personen is de kennisuitwisseling en kennisontwik- keling gering en bestaat het gevaar van voortdurende informaliteit, die het effectief werken en leren in de weg kan staan. Kozlowski & Bell (2001) vinden in de literatuur verschillende waarden voor de ideale teamgrootte, maar constateren dan (p. 12) dat er weinig empirische gegevens beschikbaar zijn en dat de verschillende waarden waar- schijnlijk samenhangen met verschillen in taak en context. Meer onderzoek is nodig om de ideale teamgrootte te relateren aan de teamtaak en de daaraan gerelateerde eisen aan interne en externe verbindingen. In een studie over teameffectiviteit (Truijen, 2012) wordt door leidinggeven- den in het mbo als ideale teamgrootte drie tot acht genoemd, terwijl als gemiddelde teamomvang het getal van veertien wordt gevonden in hetzelfde onderzoek. In een uitgebreide studie naar teameffectiviteit in 329 teams in de profit en non-profit sector (Wheelan, 2009) wordt als ideale teamgrootte drie tot zeven gevonden. In de aanloop naar en tijdens dit onderzoek zijn goede ervaringen opgedaan met onderwijsteams van ongeveer vijf leraren. Opvallend is dat in alle onderwijssec- toren, behalve in het havo/vwo gedeelte van het vo, het getal van ongeveer vijf wordt genoemd als gevraagd wordt naar het aantal verschillende experts dat nodig is voor de ontwikkeling van leerlingen in een bepaalde leerwegeenheid. Geconcludeerd kan dus worden dat het mogelijk is om effectieve kleine teams te vormen in het onderwijs van ongeveer drie tot zeven leraren. Ruime bevoegdheden . Dit zijn in feite bevoegdheden die overgedragen wor- den vanuit het bevoegd gezag van de school, het bestuur. In juridische zin betreft het hier het mandateren van bevoegdheden. Het bestuur kan ten alle tijde het mandaat intrekken. In een professioneel statuut (verplicht in po, vo en mbo) kan het mandaat
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0