Ben van der Hilst

297 9 Opbrengst Teamgericht organiseren formeel geregeld worden. Het bevoegdheidskader , dat in dit onderzoek en in de ad- viespraktijk gebruikt wordt (zie kader), blijkt in de praktijk te voldoen. Het bakent het (ruime) speelveld af waarbinnen onderwijsteams hun besluiten kunnen nemen. Voorbeeld van een bevoegdheidskader voor onderwijsteams Het onderwijsteam heeft de bevoegdheid om een besluit te nemen indien dit besluit: • Past binnen de visie van de school • Past binnen het financiële kader van het team • Past binnen de wettelijke kaders • Het werk van andere teams niet belemmert • Bijdraagt aan de doorgaande ontwikkeling van de leerling Indien het besluit aan deze vijf criteria voldoet, kan het team beslissen. Wanneer een of meer criteria niet van toepassing zijn, volgt overleg met andere actoren. “60%-regels” Voor de sturingskracht van het onderwijsteam is het van belang dat het team een groot deel van het onderwijs kan verzorgen aan de leerlingen die bij het team horen. In het po is dit geen probleem, want dan kunnen er teams worden ge- vormd van alle leraren, die bij de ontwikkeling in een bepaalde leerwegeenheid betrok- ken zijn. Misschien met uitzondering van een enkele vakleraar of onderwijsassistent. In het vo zijn er leerwegeenheden met een curriculum met veel verschillende vakken, zoals bijvoorbeeld de onderbouw van het havo/vwo. Scholen kunnen uiteraard beslis- sen om minder vakken te geven, om bepaalde vakken te combineren of om docenten meerdere vakken te laten geven. Naarmate de dekkingsgraad (het percentage van het onderwijs dat door het onderwijsteam verzorgd kan worden) groter is, wordt de slagkracht groter. Besluiten van het team kunnen direct in praktijk gebracht worden, zonder dat eerst een aantal gastdocenten daartoe bewogen moet worden. De tenta- tieve 60%-regel luidt: Zorg ervoor dat onderwijsteams tenminste 60% van het onderwijs aan de betreffende groep leerlingen verzorgen. Het is voor de dynamiek in teams en de uitwisseling van kennis en informatie goed dat een team regelmatig van samenstelling wisselt. Aan de andere kant bouwt een onder- wijsteam ook nuttige kennis en ervaring op. Teams moeten dus niet ieder jaar com- pleet van samentelling wisselen. Uiteraard is het niet mogelijk om het evenwichtspunt tussen behoud van kennis en de behoefte aan nieuwe dynamiek precies te bepalen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0