Ben van der Hilst

299 9 Opbrengst Teamgericht organiseren van een leraar, maar processturing op het resultaatgericht werken en leren in een team vraagt om aanvullende hoogwaardige competenties op het gebied van teamcoa- ching. In ieder team moet een procesbegeleider aanwezig zijn die hiertoe is opgeleid. De procesbegeleider heeft geen hiërarchische positie in het team (is geen teamleider ) en heeft geen onderscheiden verantwoordelijkheid voor de resultaten van het team. De combinatie van een duidelijke teamstructuur met hoogwaardige processturing zijn belangrijke voorwaarden voor de ontwikkeling van onderwijsteams en expertteams naar teamvolwassenheid. d. Expertteams Expertteams zijn teams van leraren, die gemeenschappelijk een expertise delen, zoals een vakgroep in het vo, mbo en hbo of het expertteam rekenen in het po. Het expert- team heeft de (collectieve) verantwoordelijkheid om de expertise in de school verder te ontwikkelen, zorg te dragen voor doorgaande leerlijnen in het curriculum en de professionaliteit van de leden op het gebied van deze expertise te verstevigen. Ex- pertteams in het po, zoals bijvoorbeeld de expertgroep rekenen, zijn samengesteld uit leden vanuit elk onderwijsteam. In het po gaat het vaak om expertises, die voor de an- dere leden in het onderwijsteam ook van belang zijn. De leden van een expertteam in het po hebben dus de extra verantwoordelijkheid om de inhoudelijke expertise in hun onderwijsteam verder te brengen. De leerprocessen in het expertteam vinden plaats rond thema’s, in het onderwijsteam rond de ontwikkeling van leerlingen. Door een dui- delijke scheiding van verantwoordelijkheden van onderwijsteam en expertteam is de vraag naar het primaat van een van de teams niet relevant. Het onderwijsteam houdt zich bezig met de kerntaak van de organisatie, het expertteam is daar ondersteunend aan. Gedacht vanuit het organogram in een lijn-staf model, zit het onderwijsteam in de lijn en het expertteam in de staf. Dit weerspiegelt een andere opvatting dan de school als matrixorganisatie met gelijke posities van expertteams en onderwijsteams. Ook voor de combinatie van leren, werken en ontwikkelen in expertteams is een goede processturing onontbeerlijk. e. Ondersteunende diensten en systemen De ondersteunende diensten en systemen zijn gericht op het optimaliseren van het functioneren van de onderwijsteams. Vanuit het oude paradigma betekent dit veel- al dat ondersteunende diensten hun focus verleggen van de ondersteuning van het besturingssysteem naar dienstverlening aan de onderwijsteams. De ondersteunende systemen die zij beheren (zoals roostering en personeelsbeleid), snijden zij via het cre- ëren van subsystemen binnen de noodzakelijke standaarden zoveel mogelijk toe op de behoefte van de onderwijsteams. Het onderwijsteam heeft dan bijvoorbeeld zeg- genschap over het subsysteem van de roostering van de eigen onderwijsactiviteiten. Het personeelsbeleid in het oude paradigma is gebaseerd op een individueel gerichte

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0