Ben van der Hilst

30 Figuur 2.4 Het sturingsschema (naar Van der Hilst, 2007) met verwijzing naar de paragrafen waar deze domeinen in dit hoofdstuk besproken worden. De pijlen geven de beïnvloeding weer. In plaats van achtergrondfactoren en instrumenten wordt hier over achter- gronddomeinen en sturingsdomeinen gesproken. Ook wordt centraal in het model de schoolleider geplaatst in plaats van het handelen van de schoolleider. Dat maakt het mogelijk om persoonlijkheidsfactoren en competenties van de schoolleider in het schema op te nemen, belangrijk voor de opleiding. Een belangrijk verschil, in het licht van dit proefschrift, is verder dat bij Anderson & Krüger en dus in de beroepsstandaar- den voor schoolleiders in po en vo, structuur (schoolorganisatie) en cultuur gecombi- neerd worden in één sturingsdomein. In het sturingsschema van figuur 2.4 is ook cul- tuur toegevoegd, maar hier als apart sturingsdomein en dus niet gecombineerd met schoolorganisatie. Dit is gedaan om juist het belang te laten zien van de schoolorgani- satie als apart interventiegebied bij schoolontwikkeling. Het sturingsschema laat zien dat de schoolleider op de kwaliteit van het onderwijs kan sturen via interventies in een aantal domeinen en daarbij beïnvloed wordt door een aantal achtergronddomeinen . De schoolomgeving omvat zowel de demografische aspecten van de omgeving als ook de instituten en instanties waar de school mee te maken heeft. Het achtergrond- domein visie en ervaring omvat de onderwijsvisie, mentale modellen en ontwikkelde praktijktheorieën van de schoolleider. Wet en regelgeving bepalen uiteraard ook het sturen. Net als bij het Huis van Verandering hoort bij het sturingsschema de notie dat het sturen in de verschillende domeinen congruent moet gebeuren. Verbetering van Resultaten Feedback Leren (ontwikkelen) van leerlingen Cultuur Facilitair Personeel Schoolleider (par 2.4) Persoonlijke leiderschaps competenties Visie en ervaring Wet- en regelgeving School- omgeving Onderwijs- organisatie School- organisatie Sturingsdomeinen (par 2.5) Achtergrond domeinen (par 2.3) Context (par 2.2)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0