Ben van der Hilst

300 organisatiestructuur met een individueel toegekende taaktoebedeling en gesprekscy- clus. In de TAO moet het personeelsbeleid aangepast zijn aan de verantwoordelijkhe- den en eigen regelmogelijkheden van de teams. In het aangepaste personeelsbeleid passen bijvoorbeeld teamfunctioneringsgesprekken vanwege het grote belang van goed functionerende teams. f. Een eenduidig organogram Het organogram van de school na invoering van de TAO kan worden weergegeven in het lijn-staf model. Daarbij kan het voor alle betrokkenen verhelderend zijn om de organogrammen van vóór en na de invoering te tekenen, zodat de verschillen duidelijk zijn. Twee belangrijke elementen van het nieuwe organogram zijn: Het onderwijsteam is hiërarchisch bovengeschikt aan de individuele leraren, zowel degenen die zelf in het onderwijsteam zitten alsook de gastdocenten. Het on- derwijsteam is de ‘baas’ van de individuele leraren die lesgeven aan de leerlingen van het team. Deze hiërarchische verhouding is cruciaal voor het functioneren van het onderwijsteam, omdat het vrijblijvendheid uitsluit bij het effectueren van besluiten van het onderwijsteam. De procesbegeleider is gepositioneerd in het team. Wanneer de proces- begeleiders van de onderwijsteams in een bepaalde afdeling bijeenkomen met de schoolleider, vormen deze een actor (bijvoorbeeld ‘het afdelingsberaad’). Deze actor is nevenschikkend in het organogram aan de onderwijsteams (zie figuur 9.3). De be- voegdheden van het afdelingsberaad zijn gemandateerde bevoegdheden vanuit de onderwijsteams, die soms nodig zijn om teamoverstijgende besluiten te nemen. Het onderwijsberaad kan ook bestaan uit andere vertegenwoordigers vanuit de onderwijs- teams, maar wanneer het de procesbegeleiders zijn, kan het onderwijsberaad tevens fungeren als intervisiegroep voor het speciale werk van de procesbegeleiders.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0