Ben van der Hilst

307 10 Discussie Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Wat is de bijdrage van deze studie aan de theorie? Wat is de bijdrage aan de praktijk? Wat is de bijdrage aan de methodologie? Wat zijn tekortkomingen van deze studie? Welke aanbevelingen voor verder onder- zoek zijn er? 10.1 Theoretische bijdrage De doelstelling van dit proefschrift is om schoolleiders een hulpmiddel te bieden bij hun opgave om te sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier. De zoektocht in deze studie heeft geleid tot een effectief hulpmiddel voor deze sturingsopgave: de teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO). De TAO is een zeer effectief middel om de sturingszwakte die in veel scholen wordt aangetroffen, te bestrijden. Naast deze bijdrage aan het oplossen van een praktijkprobleem heeft dit proefschrift de ambitie bij te dragen aan de theorievorming over sturing door de schoolleider. In het bijzonder richt de aandacht zich daarbij op het benutten van de schoolorganisatie als sturings- domein, omdat in hoofdstuk 2 is geconstateerd dat de theorievorming over sturing op dit domein een hiaat vertoont. De sturing op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier door de schoolleider Gesteund door empirie en theorie laat deze studie zien dat het belangrijke, drieledige sturingsprobleem van de schoolleider - het tegelijkertijd zorgdragen voor kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier - geadresseerd kan worden door het inrichten van de arbeidsorganisatie volgens het in hoofdstuk 9 gepresenteerde organisatiemodel, de TAO. De TAO biedt leraren een omgeving waarin hun professionele handelen gesti- muleerd wordt, door het handelen ‘buiten de klas’ te faciliteren. Door dit professioneel handelen type 2 te verbeteren wordt de kwaliteit van het handelen van de leraar in de onderwijsleersituatie, de belangrijkste determinant voor onderwijskwaliteit, verhoogd. Deze focus op het ‘vergeten’ sturingsdomein schoolorganisatie is een belangrijke

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0