Ben van der Hilst

309 10 Discussie Teamgericht organiseren de TOS wordt weergegeven, kan worden ingepast in figuur 2.4: de schoolleider stuurt in het domein schoolorganisatie door daar de TOS in te voeren en stuurt daarnaast in de andere vier sturingsdomeinen. Deze studie leidt echter tot de conclusie dat het implementeren van een teamgecentreerde organisatiestructuur veel meer is dan een instrumentele ingreep in de schoolorganisatie, die naast ingrepen in de andere vier sturingsdomeinen kan plaatsvinden. Dit leidt tot het wijzigen van TOS in TAO: de teamgecentreerde arbeids- organisatie. Hoewel technisch gezien de TAO een vereenvoudiging van de organisatie- structuur van scholen betekent, heeft invoeren van de TAO consequenties op alle ter- reinen van de school en voor alle medewerkers van de school. De teamgecentreerde arbeidsorganisatie raakt daarbij tevens aan diepgewortelde opvattingen over sturing door de schoolleider, over de professionaliteit van leraren en over de productdefinitie van de school. Invoeren van de TAO betekent vanuit de dominante organisatiestruc- tuur van scholen gezien, paradigmaveranderingen op deze drie terreinen. De school- leider stuurt vooral en vooreerst op de inrichting en het goed laten functioneren van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie ( teamgecentreerd leiderschap ). Daarmee creëert de schoolleider de professionele omgeving waarin de schoolleider vervolgens bij kan dragen aan bijvoorbeeld ontwikkelingen in het domein onderwijsorganisatie. Het eigenaarschap daarvan en de zeggenschap daarover liggen bij de onderwijsteams. Het teamgecentreerde leiderschap is een vorm van nabij leiderschap . Deze studie leidt daarmee tot vervanging van het sturingsschema in figuur 2.4 door figuur 10.1. De TAO in de figuur (de vorm verwijst naar de organiser in figuur 9.2) representeert alle facetten van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie, zoals gepresenteerd in hoofdstuk 9. De schoolleider is verantwoordelijk voor het ontwerpen en invoeren van de TAO en maakt tegelijkertijd deel daarvan uit . Binnen de TAO is de schoolleider verantwoordelijk voor het onderhoud van het organisatieontwerp, de schooleider ondersteunt de teams en handelt daarbij ondubbelzinnig. Figuur 10.1 Het teamgecentreerde leiderschap van de schoolleider (de achter- gronddomeinen van figuur 2.4 zijn ter vereenvoudiging weggelaten) Schoolleider Kwaliteit Wendbaarheid Werkplezier ontwerp, voert in arbeidsorganisatie Schoolleider TAO leidt tot

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0