Ben van der Hilst

317 10 Discussie Teamgericht organiseren de TAO. Besturen stellen de schoolleiders aan en kunnen daarmee sturen op school- leiders die de vereiste ‘TAO-competenties’ hebben. Daarnaast sturen besturen sterk op ondersteunende diensten en systemen, zoals personeelsbeleid, belangrijke onder- delen om een TAO te laten slagen. Daarmee wordt eveneens duidelijk dat een TAO bij alle scholen onder het bestuur moet worden ingevoerd, vanwege de congruentie in alle (management)lagen en delen van de organisatie, bijvoorbeeld waar het collectieve verantwoordelijkheid betreft. De inrichting van de arbeidsorganisatie vormt dus een belangrijk onderdeel van het strategisch beleidsplan. Toezichthouders De inrichting van de arbeidsorganisatie is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van het bestuur. Deze studie laat zien dat deze inrichting zeer belangrijk is voor kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier. Het ligt dus voor de hand dat de intern toezichthouder deze inrichting van de arbeidsorganisatie en de daarbij beho- rende sturing tot haar toezichtkader rekent. Dat betekent dat ook de intern toezicht- houder ontwerpkennis van de arbeidsorganisatie nodig heeft. Een belangrijk ander argument hiervoor is dat het directiestatuut, waarvoor de toezichthouder verantwoor- delijk is en het professioneel statuut, waarvoor het bestuur verantwoordelijk is, cong- ruent met elkaar moeten zijn. Wanneer het begrip collectieve verantwoordelijkheid in alle lagen van de organisatie - met inbegrip van de raad van toezicht, het bestuur en de schoolleiding - goed verankerd is, heeft dit consequenties voor de communicatie van de raad van toezicht met de school: de communicatie zal zich niet alleen moeten richten op individuele bestuurders, maar eveneens op teams. Besturenorganisaties en vakbonden In de beste tradities van het manageralis- me vormen de belangentegenstellingen tussen leraren en besturen de basis voor de cao-onderhandelingen in iedere sector tussen besturenorganisaties en vakbonden. Dat heeft bijgedragen aan het proces van deprofessionalisering: taakverdelingsbeleid, werktijdenbesluiten en gedetailleerde functiewaarderingssystemen moeten de leraren beschermen in hun taakuitvoering. Het verdient voor zowel besturenorganisaties als vakbonden aanbeveling om de cao nog eens tegen het licht te houden om te bezien waar deze knelt met de opvattingen die ten grondslag liggen aan het professioneel functioneren van leraren in de TAO. Beide partijen kunnen ook op deze manier een belangrijke bijdrage leveren aan het aantrekkelijk maken van het beroep van leraar. Overheid Gegeven de verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden tus- sen de overheid en de besturen van scholen, ligt het niet voor de hand dat de overheid een directe rol speelt bij het implementeren van de TAO in het onderwijs. Voor de kwaliteit van de dialoog tussen het externe toezicht (de inspectie) en de scholen is ook voor de inspectie ontwerpkennis van de TAO van belang. De grote autonomie van onderwijsteams, onlosmakelijk gekoppeld aan hun grote verantwoordelijkheid, leidt

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0