Ben van der Hilst

322 schoolleiders. Bij het onderzoek naar de paradigmaverandering zou ook gekeken kun- nen worden naar factoren buiten de school die het voor schoolleiders moeilijker maakt om deze shift te maken, zoals de verantwoordingsverplichtingen en de externe druk om meer te standaardiseren. Relatie professioneel handelen type 1 en 2 Wanneer er meer scholen zijn die de TOA hebben ingevoerd, is het mogelijk om de relatie tussen professioneel handelen type 2 en het professioneel handelen van de leraar in de onderwijsleersituatie, en uiteraard ook de relatie met leerlingresultaten, beter te onderzoeken. Sturen door de overheid Interessant is om de invloed van overheidsbeleid (zowel via de harde als de zachte sturing) op het sturingsparadigma in scholen te onderzoe- ken, zodat mogelijke belemmeringen voor het invoeren van de TAO kunnen worden weggenomen. Benutten ervaringskennis Het verdient aanbeveling om bij bovenstaande onder- zoeken de ervaringskennis en de onderzoekscapaciteit van schoolleiders en leraren te benutten middels een participatief ontwerpgerichte onderzoeksmethode, om daar- mee naast kennisvermeerdering ook bij te dragen aan verbetering van de praktijk.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0