Ben van der Hilst

356 Opleidingsteam Team van leraren dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van een bepaald curriculum met ieder de verantwoorde- lijkheid voor de eigen bijdrage. Voorbeelden zijn het team financieel management jaar 1 en 2, het team bovenbouw havo/vwo en het lerarenteam van een basisschool. Het opleidingsteam maakt deel uit van de besturingsstructuur. Organisatiemodel Een verzameling voorschriften om de organisatie in te richten. Organisatiestructuur De verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdhe- den over de actoren in een organisatie met hun onderlinge hiërarchische verbindingen. Organogram Representatie van de organisatiestructuur in een figuur met de actoren en hun hiërarchische verbindingen. Productiestructuur Organisatiestructuur van het productiesysteem. Productiesysteem Het geheel van mensen, procedures en processen dat zorgdraagt voor de uitvoering van het onderwijs. Professioneel handelen type 1 Handelen van de leraar in het onderwijsleerproces (ín de klas’). Omvat het handelen met betrekking tot de didactiek, de pedagogiek en de vakinhoud. Professioneel handelen type 2 Handelen van de leraar ‘buiten de klas’. Aspecten van dit handelen zijn: De leraar is steeds gericht op verbetering van het pro- fessioneel handelen type 1 via reflectie, onderzoek en scholing. De leraar werkt graag en vaardig samen, deelt graag kennis. De leraar handelt organisatiebewust (plaatst het werk in het grotere geheel, waaronder de doelen van de organi- satie). De leraar draagt bij aan de organisatieontwikkeling. De leraar handelt zelfstandig, initiatiefrijk en innovatief. Schoolorganisatie Organisatiestructuur van de school

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0