Ben van der Hilst

383 Dankwoord Teamgericht organiseren Dankwoord Het onderzoek over de teamgecentreerde arbeidsorganisatie in dit proefschrift kent een lange voorgeschiedenis in mijn loopbaan in het onderwijs. In veel teams heb ik het plezier, de winst en soms ook de lastigheden ervaren van het samenwerken met collega’s. Dat startte al in de jaren zeventig op het Bureau Studievaardigheden van de Rijksuniversiteit Utrecht onder de bezielende leiding van Cees Louwerse. Vervolgens was er vrolijke en creatieve samenwerking in de natuurkundesectie van het Montes- sorilyceum Herman Jordan. De managementteams van het Jordan, de Westerhelling, de montessorischolen in Nijmegen en Amsterdam, het Vespucci College op Curaçao en het Centrum voor Nascholing In Amsterdam zijn voor mij evenzovele broedplaat- sen geweest voor mijn professionele ontwikkeling in het algemeen en meer in het bijzonder voor de conceptontwikkeling over het belang van een goede teamorga- nisatiestructuur. De vele collega’s in deze teams zeg ik: zeer veel dank voor zoveel collegialiteit, creativiteit, kameraadschap en vaak ook: moed. Zonder anderen te kort te willen doen noem ik speciaal de samenwerking met Fred en Paul in de natuurkun- desectie in Zeist, met Janneke en Wil in de roerige jaren van de Westerhelling en later het Montessoricollege in Nijmegen en met Catrien en George bij de ontwikkeling van de masteropleiding voor schoolleiders bij het Centrum voor Nascholing in Amsterdam. Ook de deelnemers aan de talrijke opleidingsgroepen van de masteropleiding voor schoolleiders, de leergang oriëntatie op het schoolleiderschap en de leergang mon- tessoriaans leiderschap dank ik voor het delen van zoveel betekenisvolle ervaringen, die mijn eigen leerproces hebben gevoed. En toen startte het promotietraject. Ik heb het buitengewoon getroffen met mijn beide promotoren prof. dr. Herman van den Bosch en prof. dr. Gerhard Smid. Beste Herman en Gerhard, zonder jullie, soms ook ideologische, nooit aflatende steun (ook bij verschuivende deadlines) en het telkens weer oprekken van het theoretisch perspectief, gecombineerd met de zeer uitgebreide, zorgvuldige, een enkele keer pijnlijke, maar altijd adequate feedback van jullie beiden, was dit proefschrift nooit verschenen. Ik ben jullie hier zeer dankbaar voor. Het onderzoek in de praktijk maakt een groot en belangrijk deel uit van dit proefschrift. Wat een voorrecht om in zoveel verschillende scholen in alle sectoren van het onderwijs deelgenoot te zijn van het wel en ook wel het wee van schoolleiders en leraren. Dank hiervoor. Speciaal bedank ik de dappere directeuren en schoolleiders die het avontuur aandurfden om in het kader van dit onderzoek de teamgerichte orga- nisatiestructuur in te voeren en samen de effecten te onderzoeken. Patricia, Ingeborg, Sandra, Nanette en Gaby: jullie wisten al dat het anders kon en stapten enthousiast in. Dank ook aan Nienke, Desirée, Debbie, Remco, Esther, Ingrid en Marit, die als school- leiders de transformatie in hun scholen leidden. En dank ook aan de leraren die in panelgesprekken rapporteerden over hun ervaringen. Dank aan de schoolleiders en

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0