Ben van der Hilst

49 2 Sturingsopgave Teamgericht organiseren b. Mede door de snelle ontwikkelingen in de context van het onderwijs heeft de schoolleider naast de zorg voor de momentane kwaliteit ook de taak om het onderwijs aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. De schoolleider moet zowel op kwaliteit als ook op wendbaarheid van de organisatie sturen. c. Onderzoek naar de effecten van de sturing van de schoolleider op de onderwijskwaliteit geven geen eenduidig beeld van effectieve sturing; de gevonden effecten zijn gering. d. Er is zorg over de kwaliteit van de sturing door schoolleiders. e. Schoolleiders sturen indirect via een aantal sturingsdomeinen. f. Het direct leiden van het personeel vormt daar een onderdeel van en heeft geleid tot veel aandacht voor de leiderschapsstijl van de schoolleider. g. Naast zorg voor de kwaliteit en wendbaarheid is de zorg voor het werkplezier van de personeelsleden ook een belangrijk onderdeel van de sturingsopgave van schoolleiders. h. Opvallend weinig aandacht krijgt het sturen op de organisatiestructuur (sturingsdomein schoolorganisatie in figuur 2.4). Dit is opmerkelijk omdat bijvoorbeeld samenwerking van leraren en het samen leren rond de werkplek in de literatuur als belangrijk naar voren komen voor zowel de onderwijskwaliteit als de wendbaarheid van de organisatie. Maar dat leidt blijkbaar niet tot structurele verankering van deze samenwerkingsvormen in de organisatiestructuur. De sturingsopgave van de schoolleider (sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkple- zier) is problematisch, gezien de vele, soms tegenstrijdige eisen die de omgeving aan scholen stelt. De organisatiestructuur van de school is onder invloed van de schaal- vergroting en de versterking van het management weliswaar veranderd (wordt verder uitgewerkt in hoofdstuk 3), maar die verandering betreft vooral de inrichting van het management en de ondersteunende diensten, niet de positie van de individuele leraar. De schoolorganisatie wordt niet als sturingsdomein benut om de professio- naliteit van de leraar te versterken . Hoewel de inrichting van de organisatiestructuur in belangrijke mate bepalend is voor het benutten van de sturingsmogelijkheden van de schoolleider, vertoont de literatuur over het sturen van de schoolleider een belangrijke omissie op dit terrein. De positieve ervaringen in het professionele leven van de auteur met de kernteamstructuur, genoemd in hoofdstuk 1, geven aanleiding het sturingsdo- mein schoolorganisatie in het volgende hoofdstuk nader te verkennen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0