Ben van der Hilst

53 3 Organisatiestructuur Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Welke definitie van de organisatiestructuur hanteert deze studie? Wat is het onderscheid met het begrip arbeidsorganisatie? Welke ontwikkeling heeft de organisatiestructuur van scholen in de laatste decennia doorgemaakt? Waarom is er sprake van zwakke verbindingen in de organisatiestructuur van scholen? Waarom belemmeren de zwakke verbindingen de oplossing van het sturingsprobleem? Tot welke herdefiniëring van de sturingsopgave leidt dit? 3.1 Organisatiestructuur en arbeidsorganisatie In hoofdstuk 2 zijn de begrippen onderwijsorganisatie en schoolorganisatie gebruikt. De onderwijsorganisatie is de verzameling regels en praktijken van het organiseren van het onderwijsleerproces, zoals rooster, groepering van leerlingen, curriculum-in- deling en toets-systemen. Het is het technische systeem om het onderwijsleerproces mogelijk te maken. De schoolorganisatie , zoals bedoeld in het sturingsschema van figuur 2.4 is de verzameling regels en praktijken van het organiseren van de werkpro- cessen van alle medewerkers (inclusief bestuur en management). Deze studie focust op een belangrijk aspect van de schoolorganisatie, namelijk de organisatiestructuur . Deze wordt hier als volgt gedefinieerd: De organisatiestructuur geeft de verdeling van werkzaamheden, verantwoorde- lijkheden en bevoegdheden weer over de actoren (personen of groepen) in de organisatie met de onderlinge hiërarchische verbindingen tussen die actoren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0