Ben van der Hilst

59 3 Organisatiestructuur Teamgericht organiseren bevoegdheden, net zomin als dat in de basisstructuur van de kleine school het geval was. Daar werd met het ‘team’ de gehele verzameling van leraren bedoeld, net zoals dat nu nog steeds gebruikelijk is in basisscholen. Teamvorming wordt in een aantal instellingen ook gezien als een middel om de ambtelijk-politieke cultuur te doorbreken: door teams verantwoordelijkheden en soms ook bevoegdheden toe te kennen, wordt gehoopt op meer betrokkenheid van leraren en snellere besluitvorming. Er ontstaan resultaatverantwoordelijke teams, zelfsturende teams, zelfregulerende teams, et ce- tera. Scholen in het vo, mbo en hbo vormen meestal teams rondom opleidingen en soms delen van een opleiding, waarbij de grootte van het team afhangt van het aantal leerlingen in de opleiding. Dat leidt soms tot teamgroottes van dertig of meer leraren. Door de historische betekenis van het woord team in onderwijsinstellingen (de ver- zameling van alle leraren van een school) en de hierboven genoemde ontwikkelingen in de teamvorming, is er geen heldere definitie ontstaan voor het begrip ‘team’. Soms wordt een verzameling losse individuen bedoeld, soms een entiteit met verantwoor- delijkheden en bevoegdheden, die echter zeer kunnen variëren. Omdat teamvorming een belangrijke focus in deze studie is, volgen eerst definities van de verschillende soorten teams. Als algemene definitie voor een team in scholen wordt hier gekozen voor: Een team is een groep leraren met een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor een bepaald product. Het woord product wordt hier gebruikt in materiële en im- materiële betekenis. Omdat het begrip team in het onderwijs geen eenduidige bete- kenis heeft, worden in deze studie verschillende soorten teams gedefinieerd aan de hand van de ‘producten’ waarvoor het team verantwoordelijk is. • Indien het product gedefinieerd wordt als ‘het verzorgen van onderwijs in een bepaalde opleiding’, wordt gesproken van een opleidingsteam . Een voorbeeld is het opleidingsteam havo-bovenbouw in het vo. • Indien het product gedefinieerd wordt als ‘de ontwikkeling van een specifieke groep leerlingen’, wordt gesproken van een onderwijsteam . Een voorbeeld is het team leraren dat samen de verantwoordelijkheid draagt voor de ontwikkeling van alle 80 leerlingen in de unit zeven- tot tienjarigen in het po. Het verzorgen van onderwijs wordt hierbij gezien als een ‘tussenproduct’. • Wanneer het product gedefinieerd wordt als het op peil houden en/ of vergroten van een bepaalde expertise, wordt gesproken van een expertteam . Een voorbeeld is de vakgroep wiskunde in vo, mbo of hbo of de expertgroep begrijpend lezen in het po.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0