Ben van der Hilst

63 3 Organisatiestructuur Teamgericht organiseren Figuur 3.5 Verandering van de basisstructuur van scholen onder invloed van het new public management De relatie tussen het besturingssysteem en het handelen van de leraar in de klas is niet of nauwelijks veranderd ten opzichte van de situatie van voor de invoering van het npm-gedachtengoed. Ondanks de sterk toegenomen sturing vanuit het bestu- ringssysteem is de losse verbinding grotendeels blijven bestaan die Hanson (1976) al beschreef in de situatie van vóór de npm-operatie. De invoering van het npm-denken in het onderwijs heeft dus weinig effect gehad op de ‘culture of the dyonisians’ (Handy, 1996) in het onderwijs: de leraar als koning in de klas die van de schoolleider geen last wil hebben maar wel verwacht dat deze alles goed regelt voor de professional. De invoering van de opleidingsteams heeft hier weinig aan veranderd. Een vergelijkende studie van verschillende professionele beroepen (McDaniel et al., 2010) vindt dat het werken van mbo-leraren in de klas niet of nauwelijks beïnvloed wordt door het ma- nagement of door de collega’s. Die invloed is bij leraren kleiner dan gevonden wordt bij andere professionals zoals verpleegkundigen, chirurgen en therapeuten. Deze be- vinding contrasteert met de sterk toegenomen sturingsactiviteiten in de uitgebreide besturingsstructuur, maar tegelijkertijd ook met de steeds luider klinkende roep om Bestuur Lijnmanagement Collegevan bestuur RvT Besturingsstructuur Besturingsstructuur Directie Productiestructuur Individuele leraar OS Opleidingsteam Productiestructuur Individuele leraar Onder- steunings- structuur

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0