Ben van der Hilst

1 Lorem ipsum Teamgericht organiseren 1. Een mogelijke mismatch tussen de sturing op bestuursniveau en schoolniveau. 2. Door het ontstaan van de hiërarchische lagen in de besturingsstructuur met een verticale machtsverdeling, heeft de minst machtige manager de taak om het opleidingsteam te sturen. Daar waar juist de belangrijkste beïnvloeding moet plaatsvinden. 3. Wanneer verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een opleidingsteam zwak gedefinieerd zijn, is de verbinding tussen de leden van een opleidingsteam zwak (er is geen wederzijdse afhankelijkheid). 4. De individuele leraar kan besluiten om al dan niet besluiten van het opleidingsteam over te nemen, wanneer de collectieve verantwoordelijkheid in het team in relatie met de individuele verantwoordelijkheid van de leden zwak gedefinieerd is. 5. Samenwerking tussen de leraren die aan eenzelfde leerling lesgeven is zwak wanneer een collectieve verantwoordelijkheid ontbreekt of, anders gezegd, wanneer in de productiestructuur de nadruk ligt op arbeidsdeling. 6. De verbinding tussen besturings- systeem en expertteam kan zwak zijn, wanneer het expertteam niet een expliciete plaats heeft in de organisatiestructuur. 7. Zwakke definitie van verant- woordelijkheden en bevoegdheden van expertteams leidt tot zwakke verbinding tussen de leden van het expertteam. 8. Zwakke verbinding tussen de expertteams (bijvoorbeeld vrijblijvende samenwerking tussen secties) wanneer deze verbinding niet gedefinieerd is. 9. Wanneer besluiten van het expert- team niet bindend zijn of niet als zodanig worden ervaren, is de verbinding tussen expertteam en leraar zwak. 10. Bij het ontbreken van een heldere productdefinitie over de ontwikkeling van de leerling is de verbinding tussen de leraar en de (gehele) ontwikkeling van de leerling zwak. Vaak is de focus vooral gericht op het verzorgen van goed onderwijs, omdat dat (impliciet of expliciet) als doel gezien wordt. De ontwikkeling van de leerling wordt dan gezien als voortkomend uit deze doelstelling. 11. Een vertraagde en/of onvolledige terugkoppeling van resultaten zorgt voor een zwakke verbinding tussen het sturen en het resultaat. 3 Organisatiestructuur 67

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0