Ben van der Hilst

73 4 TOS Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Wat is de aanleiding voor het herontwerp van de organisatiestructuur? Wat zijn de kernmerken van de kernteamstructuur? Hoe verloopt de implementatie en welke effecten heeft de invoering? Wat is de rol van de schoolleiding in de nieuwe organisatiestructuur? Hoe ontwikkelt het model zich in de daaropvolgende jaren? Tot welke praktijktheorie over het sturen op kwaliteit en wendbaarheid leiden deze ervaringen? Inleiding Dit hoofdstuk beschrijft de ontwikkeling van een organisatiemodel voor het inrichten van een teamgecentreerde organisatiestructuur (TOS) waarbij kleine onder- wijsteams met veel bevoegdheden de verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikke- ling van leerlingen. Gekozen is voor een narratief perspectief op deze ontwikkeling, omdat ik deze ontwikkeling geïnitieerd en verder heb gebracht. De beschrijving vanuit de ervaringen met het model 5 in de eigen professionele praktijk biedt daarmee zicht op de conceptontwikkeling en op de persoonlijke component die eigen is aan de ont- wikkeling van een praktijktheorie. Een belangrijke episode in de ontwikkelgeschiede- nis van de TOS is de invoering in 1994 van de zogenaamde ‘kernteamstructuur’ op de (montessori) scholengemeenschap, waar ik van 1993 tot 2000 rector ben. De aanloop naar deze episode vindt plaats als ik eerst leraar en later conrector ben op een an- der montessoricollege en daarna directeur word van kleine scholengemeenschap in een andere plaats. Dit hoofdstuk start met deze aanloop in paragraaf 4.1 en beschrijft daarna in paragraaf 4.2 uitgebreid de invoering van de kernteams en de effecten die 5 Het woord model wordt in deze studie gebruikt in de betekenis van een verzameling samenhangende voorschriften, dus niet in de betekenis van een gereduceerde representatie van de werkelijkheid.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0