Ben van der Hilst

78 opvattingen over de didactiek. Afgesproken wordt dat we dat eerste jaar zullen zoeken naar een gemeen- schappelijk visie op het onderwijs, vervolgens een naam kiezen die recht doet aan de gekozen onderwijskundige identiteit en een organisatievorm kiezen die recht doet aan de grote verantwoordelijkheid en zeggenschap van de professionals. De invoering van kernteams Als schoolleiding van de scholengemeenschap be- sluiten we na het eerste jaar van de fusie om de school van ongeveer 1600 leerlingen op te delen in negentien eenheden van ongeveer tachtig leerlingen (vbo-leerlingen minder dan tachtig, havo/vwo leerlingen meer dan honderd). Iedere groep leerlingen (ongeveer vier klassen) krijgt onderwijs van een team leraren waarvan vijf leraren het kernteam 6 vormen. Zij zijn verantwoordelijk voor onderwijs en begeleiding en hebben ruime bevoegdheden voor het nemen van besluiten daarover. De andere leraren die ook lesgeven aan de desbetreffende klassen worden gastdocenten genoemd en moeten zich houden aan de besluiten van het kernteam. In de aanloop naar het de- finitieve besluit over deze structuur wordt langdurig gedebatteerd over het gevaar van te grote divergenties tussen de teams, vooral binnen de schoolleiding: “Stel dat het ene team een heel andere kant opgaat dan het andere…” In mei 1994 worden de negentien teams voor het nieuwe schooljaar geïnstalleerd. Bij de voorbereiding van deze installatiebijeenkomst heeft de schoolleiding een lijst opgesteld van 32 taken die de kernteams moeten gaan uitvoeren. Enkele uren voor de bijeenkomst begint, breekt plotseling het besef bij de schoolleiding door dat het incongruent is om een lijst met taken op te stellen voor teams die een grote verantwoordelijkheid en dus ook ruime bevoegdheden krijgen voor het inrichten van hun werk. De lijst wordt ijlings vervangen door een toetsingskader met vijf punten (zie kader) waaraan besluiten van het kern- team moesten voldoen. Daarmee werd in feite een zeer ruim kader gecreëerd voor de besluitvorming in de kernteams. 6 De naam kernteam werd gekozen vanwege drie redenen: het vormde de kern van de organisatiestructuur , het vormde de kern van de lerarengroep die aan een groep klassen lesgaf en het kernteam hield zich bezig met de kernactiviteit van de organisatie .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0