Ben van der Hilst
81 4 TOS Teamgericht organiseren 1. Alle kernteams voeren tenminste de beheersmatige taken ten aanzien van onderwijs en begeleiding autonoom uit (in overeenstemming met het vijf punten toetsingskader). 2. Alle kernteams maken een begin met beleidsontwikkeling, hetgeen onder andere blijkt uit bijdragen aan het beleidsplan ‘95-’96. 3. Intervisie is gemeengoed geworden in kernteams en vaksecties. 4. Eenieder in de school heeft kennis van centrale begrippen aangaande de lerende organisatie, zoals enkelslag-, dubbelslag en drieslag-leren, coördineren draait vooral om leren in plaats van standaardiseren en divergenties (bijvoorbeeld tussen kernteams) hebben een betekenis voor het leerproces in de organisatie. Dat ‘divergenties’ zo nadrukkelijk genoemd worden als belangrijk begrip voor de le- rende organisatie heeft ongetwijfeld te maken met de steeds oplaaiende discussies voor en na het inrichten van de kernteamstructuur over het mogelijke gevaar dat ieder kernteam geheel eigen beleid gaat ontwikkelen ‘ten koste van de samenhang in de school’. Die discussies spelen zich niet alleen in de schoolleiding af, maar ook onder leraren en in de medezeggenschapsraad. In een artikel (Van der Hilst & Weijers, 1994) dat enkele maanden na de start van de kernteams verschijnt pareren we deze vrees voor divergentie. We beredeneren op de eerste plaats dat divergentie logisch is omdat kernteams eigen beleid maken (en dus het uitblijven van divergenties duidt op gering beleidsvoerend vermogen). Op de tweede plaats tonen we dat vanuit het gezichts- punt van de leerling, een sterk beleidsvoerend vermogen van het kernteam leidt tot een meer op elkaar afgestemde aanpak van de verschillende leraren die deze leerling tegenkomt. Wij poneren in het artikel de stelling dat meer divergenties tussen de kern- teams duidt op minder divergenties tussen de leraren van eenzelfde leerling en dus als wenselijk en noodzakelijk beschouwd moeten worden. We trekken daarbij de parallel met het zelfstandig leren van leerlingen: wanneer je leerlingen meer zeggenschap wilt geven over verschillende leerfuncties, zullen zij meer van elkaar verschillen in activi- teiten en uitkomsten. Het betreffende artikel eindigt met de belofte om in een volgend stuk onder de titel: “Ontwikkel je school, doe het middenmanagement de deur uit!” meer over de rol van de schoolleiding te schrijven. Dat artikel is om niet te achterhalen redenen nooit verschenen. Met de slogan in de titel reageren we op een ontwikkeling die op dat moment in volle gang is: het instellen van allerlei middenmanagementfunc- ties in scholen na fusies, terwijl de positie van de leraren niet verandert.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0