Ben van der Hilst

83 4 TOS Teamgericht organiseren • De taakomschrijving van de kernteamcoördinatoren is niet duidelijk. Enerzijds wordt van hen verwacht dat zij vanuit een ‘horizontale positie’ de processen in het kernteam sturen, anderzijds wordt menige kern- teamcoördinator door de locatieschoolleiding ‘omhooggetrokken’ in de locatiestaf, die als een soort managementteam gaat opereren. • Het mentoraat was voor de inrichting van de kernteams in de gehele school sterk ontwikkeld, waardoor de kernteams primair als een team mentoren gaan opereren (een al bekende configuratie), met dus de focus op begeleiding en niet zozeer op onderwijskundige zaken, zoals het verder ontwikkelen van de didactiek. • Een aantal kernteamcoördinatoren heeft voor de invoering van de kern- teams al een positie als coördinator en vult het coördinatorschap van het kernteam op de ‘oude’ wijze in, waardoor de collectieve verantwoor- delijkheid zich niet ontwikkelt. • Er is onvoldoende nagedacht over de positie (verantwoordelijkheden en bevoegdheden) van de vakgroepen in het nieuwe organisatiemodel, wat tot verwarring en frustratie leidt. Voor wat betreft het leidinggeven wordt zowel door de kernteamcoördinatoren als door de schoolleiders opgemerkt dat er binnen de schoolleiding verschillen zijn in de manier van omgaan met de kernteams en de locatiestaf. Dit ondanks de ruime tijd die we in de schoolleiding in de aanloop naar de nieuwe structuur besteden aan visievorming over de structuur en de eensgezindheid waarmee alle schoolleiders de nieuwe structuur omarmen. Sommige schoolleiders vinden het lastig om ‘zomaar’ bij kernteams aan te schuiven, vanuit een niet-hiërarchische positie. Dat zijn dan ook de schoolleiders die de neiging hebben om de locatiestaf (de verzameling kernteamcoör- dinatoren met de schoolleiding) als managementteam te gebruiken, waar beleid wordt ontwikkeld dat eigenlijk in de kernteams thuishoort. Een enkele schoolleider is altijd in de weer met individuele leraren, waardoor er geen tijd is voor het bijwonen van bijeen- komsten van kernteams. Er is ook een schoolleider die ambitieuze onderwijskundige plannen heeft en die deze plannen ‘om de kernteams heen’ probeert te verwezenlijken. Het omarmen van de nieuwe structuur is blijkbaar nog geen garantie voor nieuw ge- drag van de schoolleiders, dat nodig is in de nieuwe structuur. Onderwijskundige ontwikkelingen De daaropvolgende jaren verbeteren we en- kele van de tekortkomingen, maar lang niet alle. Met name de attitude en vaardighe- den van enkele leden van de schoolleiding blijft een struikelblok in de verdere verster- king van de kernteamstructuur. Wel komt er een aantal ingrijpende onderwijskundige ontwikkelingen op gang vanuit verschillende kernteams, die, geheel anders dan in vroegere situaties, met groot gemak worden ingevoerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0