Ben van der Hilst

Inhoudsopgave Toelichting op gehanteerde taal en termen 13 1 Inleiding 15 2 De sturingsopgave van de schoolleider 23 2.1 Een ordeningsmodel voor het sturen door de schoolleider 26 2.2 De context van het onderwijs 31 2.3 Achtergronddomeinen 40 2.4 De schoolleider (de eindverantwoordelijke actor in de school) 41 2.5 Sturingsdomeinen 44 2.6 Problematisering van de sturingsopgave van de schoolleider 48 3 Het sturingsdomein 'schoolorganisatie’ 51 3.1 Organisatiestructuur en arbeidsorganisatie 53 3.2 De ontwikkeling van de organisatiestructuur van scholen 56 3.3 Zwakke verbindingen in de organisatiestructuur 64 4 De ontwikkeling van een praktijktheorie over de TOS 71 4.1 De aanloop naar het invoeren van kernteams 74 4.2 De kernteamstructuur op de montessorischolengemeenschap 77 4.3 Eerste ervaringen na de implementatie van de kernteamstructuur 82 4.4 De rol van de schoolleiding 86 4.5 De verdere ontwikkeling van het organisatiemodel 88 4.6 De resulterende praktijktheorie over de effecten van de TOS 93

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0