Ben van der Hilst

93 4 TOS Teamgericht organiseren 4.6 De resulterende praktijktheorie over de effecten van de TOS De vele praktijkervaringen met het organisatiemodel dragen bij aan de conceptontwik- keling over de teamgecentreerde organisatiestructuur (TOS). De conceptualisering van de praktijkervaringen wordt gefaciliteerd door een aantal activiteiten: • Reflectie op de praktijk, vooral in de verschillende managementteams waar ik deel van uitmaak. • Evaluaties met teams en individuele leraren. • Schrijven van beleidsstukken en bespreking daarvan in managementteams. • Op bescheiden schaal publiceren in vakbladen en van een tweetal boeken. • Bijwonen van conferenties. • Verzorgen van workshops en lezingen. • Verzorgen van onderwijs in de masteropleiding voor schoolleiders en het begeleiden van deelnemers bij het doen van praktijkonderzoek. • Adviseren van schoolleiders op het gebied van de organisatiestructuur • (Niet systematische) literatuurstudie. De belangrijkste ervaringen zijn opgedaan in de scholengemeenschap zoals beschre- ven in de paragrafen 4.2 tot 4.4, maar bovenstaande activiteiten in de daaropvolgende jaren hebben in belangrijke mate bijgedragen aan een praktijktheorie over de TOS. Deze wordt verwoord in een artikel in het blad Van 12 tot 18 (Van der Hilst, 2012) . Daarin wordt gesteld dat het inrichten van een teamgecentreerde organisatiestruc- tuur volgens een veertiental bouwstenen (zie figuur 4.1) leidt tot “een professionele schoolorganisatie, waarin met plezier aan kwaliteitsver- betering wordt gewerkt en waar docenten echt de baas zijn van hun profes- sionele praktijk. In deze organisatie komen werken, leren en ontwikkelen van onderwijs samen in het werk van onderwijsteams en expertteams” (p. 12). De claim betreft dus zowel het leveren van momentane kwaliteit alsook het verder ontwikkelen van het onderwijs. Ook suggereert de praktijktheorie dat de team- structuur bijdraagt aan het werkplezier van leraren en dat uitvoeren, leren en ontwik- kelen parallelle processen zijn in de teams.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0