Ben van der Hilst

97 Figuur 4.1 De veertien bouwstenen van de teamgecentreerde organisatiestructuur (Van der Hilst, 2012). 8. Faciliteiten Een goede teamorganisatie vereist een goede ondersteuning van de teams. Secretariële ondersteuning, ruimte in het rooster en een eigen teamkamer zijn voorbeelden van logische faciliteiten in een teamor- ganisatie. 9. Teamleider Als gekozen wordt voor teamleiders - je kunt overigens ook zonder- moet goed nagedacht worden over de verantwoordelijkheden van deze functionaris. Welke verantwoordelijk- hedent heeft de teamleider meer dan de teamleden of het team? De team- leider heeft als eerste en misschien wel enige verantwoordelijkheid om de processen in het team zodanig te leiden dat het team maximaal pres- teert. Oppassen dat de teamleider geen verantwoordelijkheden weg- neemt die bij het team als collectief horen. Dus: geen loopjongen van de directie of verantwoordelijkheid voor de inhoud. 10. Secties/vakgroepen Een grote misvatting bij het maken van een teamstructuur is de gedach- te dat deze in plaats komt van een sectiestructuur. In veel scholen waar een teamstructuur wordt ingevoerd, leidt dit tot verwaarlozing van de sec- ties. Dat is jammer, onnodig en slecht voor de kwaliteit van het onderwijs. Het onderwijs aan een bepaalde groep leerlingen wordt verzorgd door een multidisciplinair team. De speci- alisten in dit team (vakdocenten) zijn daarnaast lid van een vakgroep die een geheel andere doelstelling heeft. Een vakgroep of sectie heeft als doel om de kwaliteit van het specialisme te vergroten, de vakdidactiek op een hoger peil te brengen. 11. Organogram In een echte teamorganisatie hebben de teams een duidelijke positie in het organogram van de school. Als scholen zeggen een teamorgani- satie belangrijk te vinden, maar in het organogram zijn geen teams ingetekend, is het tijd voor belangrij- ke vragen. 12. Leiderschap in een teamstructuur Het leiderschap in een teamorga- nisatie is wezenlijk anders dan in een individuen-organisatie. In een teamorganisatie is het leiderschap gericht op het versterken en onder- steunen van de teams. Leidingge- venden participeren in de teams, dragen hun expertise aan en helpen om de teamprocessen op een hoger plan te brengen. Zij treden niet in de bevoegdheden van het team, maar versterken juist de zeggenschap. Het managementteam is een voorbeeld voor de rest van de organisatie hoe er in een team samengewerkt wordt. 13. Onderwijslogistiek Onderdelen van de onderwijslogis- tiek zijn het rooster, de groepering van de leerlingen en de lessentabel. Deze elementen bepalen mede hoe goed de teams samengesteld kunnen worden. Anderzijds hoort het tot de bevoegdheden van het team om de onderwijslogistiek aan te passen aan de visie van het team. Er is dus een wisselwerking tussen de organisatie van de teams en de organisatie van de logistiek. 14. Visie Een teamstructuur wordt ontworpen vanuit een bepaalde visie op het onderwijs en op de arbeidsorga- nisatie. Van groot belang voor het welslagen van de teamorganisatie is de duidelijkheid van deze visie en de mate waarin deze visie gedeeld wordt door alle medewerkers.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0