Ben van der Hilst

Stellingen behorende bij het proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier van Ben van der Hilst, te verdedigen op 6 december 2019 om 16.00 uur aan de Open Universiteit te Heerlen. 1. In de meeste scholen faciliteert de organisatiestructuur het professionele handelen van leraren buiten de onderwijsleersituatie onvoldoende. Dit belemmert de ontwik- keling van een professionele cultuur (dit proefschrift). 2. De twee volgende maatregelen: verhoging van de minimumeisen voor toelating tot de lerarenopleidingen en het inrichten van de school als teamgecentreerde arbeids or ga- nisatie , dragen ieder meer bij aan de bestrijding van het lerarentekort dan verdere ver- hoging van de salarissen, hoezeer een dergelijke verhoging de leraren ook gegund is. 3. Dat de overheid eerst scholen aanmoedigt met elkaar te concurreren en vervolgens deze scholen verplicht om in zogeheten samenwerkingsverbanden samen te werken ten behoeve van leerlingen met extra zorg, is een kostbare systeemfout, waarvan zorgleerlingen de dupe zijn. 4. Het normale gedragsrepertoire van schoolleiders (met als belangrijke component het aansturen van individuele leraren) voldoet geenszins om de systeemrol te vervullen die vereist is bij een teamgerichte arbeidsorganisatie (dit proefschrift). 5. Het onderscheid tussen type 1 en type 2 professioneel handelen en het in de organisatiestructuur verankeren van een collectieve verantwoordelijkheid voor het welzijn van de patiënt is van groot belang om in ziekenhuizen de kwaliteit van zorg én het werkplezier van artsen en verpleegkundigen te verhogen en de kosten te reduceren. 6. Doordat schoolbesturen deel uit zijn gaan maken van het management, is de maat- schappelijke opdracht van scholen meer buiten beeld geraakt. 7. Om het nuttige gesprek te voeren over de marktwaarde van diensten van de publie- ke sector (zoals onderwijs en gezondheidszorg) in relatie met andere consumptie- goederen, is geen marktwerking in de publieke sector nodig. 8. In vrijwel iedere school zal de introductie van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie de entropie van het sociale systeem zodanig verlagen, dat de school de overgang maakt van chaotisch naar complex adaptief (dit proefschrift), met daarna het gevaar, indachtig de Tweede Hoofdwet van de thermodynamica, dat zonder permanent onder- houd van de structuur, de school weer afglijdt naar chaotisch. 9. Het is een misvatting te denken dat onderwijsteams (zie dit proefschrift) meer op zijn plaats zijn bij cognitief zwakke leerlingen dan bij cognitief sterke leerlingen. 10. De stelling ‘Sinterklaas bestaat niet’ is onjuist en moet derhalve niet gebruikt worden wanneer kinderen het geloof in Sinterklaas verliezen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0