Marjon Borgert

221 Dutch summary / Nederlandse samenvatting overdrachten, incidentmeldingen, klachten procedures, complicatieregistraties of klinische audits. Het is belangrijk om de set van indicatoren periodiek te evalueren en zo nodig aan te passen, omdat wetenschappelijke bewijsvoering verandert over de tijd. 47,48 Een belangrijk aspect dat meegenomen dient te worden in de overweging om de kwaliteit van zorg te monitoren is de administratieve last die het met zich mee kan brengen voor zorgverleners. Ondanks dat een elektronisch patiëntendossier de registratielast kan doen verminderen, moet de keuze om indicatoren op te stellen een absolute meerwaarde hebben. 47 Om de patiëntveiligheid te verbeteren is een volledige inzet vereist van de gehele organisatie. Om dit te bewerkstelligen wordt het concept van een ‘Hoog Betrouwbare Organisatie’ vaak genoemd. 49 In Engelse termen wordt dit een High Reliability Organization (HRO) genoemd. Een HRO wordt toegepast in organisaties waar fouten maken desastreuze gevolgen kunnen hebben, zoals luchtvaartorganisaties, vliegdekschepen of kerncentrales. 49 Dit zijn voorbeelden van dynamische organisaties waarin onvoorspelbare situaties voorkomen. In dergelijke organisaties werken medewerkers onder gevaarlijke of complexe omstandigheden, terwijl aan veiligheid zeer hoge prioriteit wordt gegeven. Medewerkers leren om gericht te kijken naar fouten en bijna-fouten en weten daarop te handelen. Zij zijn veerkrachtig en vasthoudend in het continu focussen op veiligheid. Hierdoor zijn medewerkers van een HRO beter in staat om te anticiperen op ongewenste en onverwachte gebeurtenissen. Daarnaast zijn zij in staat om zich sneller te herstellen wanneer fouten toch ontstaan. 49,50 Ziekenhuizen hebben overigens weinig overeenkomsten met luchtvaartorganisaties, vliegdekschepen of kerncentrales. Desalniettemin kunnen ziekenhuisorganisaties veel leren van de wijze waarop deze organisaties handelen. 49,51 HRO is een bepaalde manier van denken over kwaliteit en veiligheid en dit kan ziekenhuizen helpen om de kwaliteitsdoelen te behalen en om daarmee de patiëntveiligheid te verhogen. Een HRO kan worden nagestreefd door een veiligheidscultuur te creëren, door het aanpassen en optimaliseren van processen om systeemfouten te reduceren en door e ectief te handelen wanneer fouten wel ontstaan. 49 Het transformeren van ziekenhuizen naar een HRO is niet mogelijk zonder de inzet van leidinggevenden op ieder niveau van de organisatie. 49 Een HRO kenmerkt zich door de volgende vijf principes: 1) de focus is gericht op fouten en bijna-fouten; 2) er wordt niet vereenvoudigd; 3) er wordt gecommitteerd aan het operationele proces; 4) expertise van medewerkers wordt optimaal benut; 5) medewerkers tonen veerkracht en zijn vasthoudend. 51

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw