Martine van der Pluijm

217 Samenvatting (Summary in Dutch) effectieve activiteiten en strategieën kunnen laagopgeleide ouders gebruiken om de mondelinge taalontwikkeling bij hun jonge kind te stimuleren? En 2 ) Wat zijn effectieve manieren om deze activiteiten en strategieën over te dragen? Uit dit onderzoek is gebleken dat ‘praat- en spel’ activiteiten, waarin taal- en responsieve communicatiestrategieën gebruikt worden, het meest effectief zijn voor laagopgeleide ouders. De overdracht van deze activiteiten en strategieën blijkt effectiever als deze aansluiten bij de routines en kennis van ouders en wanneer kinderen actief betrokken zijn bij de overdracht aan ouders. Dit is vooral het geval wanneer deze activiteiten geen specifieke vaardigheden van ouders vragen, zoals lees- en schrijfvaardigheid of kennis van de Nederlandse taal. Activiteiten die gebruik maken van boeken en die nadrukkelijk gericht zijn op het stimuleren van lees- en schrijfvaardigheden van kinderen blijken minder effectief voor laagopgeleide ouders. We vonden echter weinig interventiestudies die gericht zijn op laagopgeleide ouders. De meeste studies richtten zich op heterogene groepen ouders. Daarom pleitten we voor meer onderzoek naar de effecten van activiteiten en strategieën die uitgevoerd worden door laagopgeleide ouders. Hierbij is de definitie van opleidingsniveaus een aandachtspunt.Wanneer er in onderzoek scherper onderscheid wordt gemaakt tussen effecten van interventies voor verschillende opleidingsniveaus van ouders dan draagt dit in belangrijke mate bij aan onze kennis over de werking van deze interventies die de taalontwikkeling van kinderen beogen te bevorderen. Tot slot werd geconstateerd dat ook andere kenmerken van ouders, zoals hun geletterdheid, tot nu onderbelicht blijven in onderzoek. In de tweede studie hebben we een eerste prototype van het Thuis in Taal programma onderzocht door middel van een serie tests en bijstellingen in de praktijk van tien leraren op vijf scholen. Dit eerste prototype bestond uit vijf leidende principes (later stappen genoemd) en bijbehorende handreikingen om partnerschappen aan te gaan met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun kind. In de volgende figuur zijn deze stappen en handreikingen samengevat:

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0