Martine van der Pluijm

222 Samenvatting (Summary in Dutch) aspecten van de kwaliteit van taal (de omvang van gedecontextualiseerd taalgebruik en overig taalgebruik). Dit effect werd alleen gevonden voor de tweede activiteit, die vergeleken met de eerste activiteit een speelsere structuur had. Conclusies en implicaties Dit brengt ons bij het antwoord op de hoofdvraag van dit proefschrift [ Welke aanpak kunnen leraren van jonge kinderen gebruiken om partnerschappen aan te gaan met laagopgeleide ouders met als doel de taalontwikkeling van hun kinderen te stimuleren? ]. Op basis van de resultaten van de vier studies concluderen we dat de stappen van het programma Thuis in Taal bijdragen aan succesvolle partnerschappen tussen leraren en laagopgeleide ouders om de mondelinge taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Vanuit het perspectief van leraren laten onze resultaten zien dat leraren gecoacht kunnen worden om met het Thuis in Taal programma te werken en dat zij deze aanpak als een waardevolle toevoeging ervaren van hun werk als leraar. Vanuit het perspectief van laagopgeleide ouders laten de resultaten een toename zien van deelname van deze ouders tijdens ouder-kind activiteiten op school, hun verbale interactie met hun kind tijdens deze ouder-kind activiteiten en het aantal taalactiviteiten thuis. De resultaten bieden aanknopingspunten voor verdere versterking van het programma en voor implementatie in zowel de praktijk als het beleid. De theoretische principes die we hebben gepresenteerd kunnen gebruikt worden in diverse settings en zijn bedoeld om te inspireren bij het vormgeven van nieuwe schoolpraktijken, waarbij steeds wordt voortgebouwd op de gemeenschappelijke belangen en kennis van leraren en ouders.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0