Martine van der Pluijm

227 About the author Professional journals • Van der Pluijm, M. (2015). Samenwerken met ouders. Bruggen bouwen tussen school en thuis. De Wereld van het jonge kind. Vakblad voor ontwikkeling, opvoeding en onderwijs aan jonge kinderen. Nr. 5, 42, januari 2015. Other publications for professionals • Van der Pluijm, M. (2019). Thuis in Taal; Zeven stappen voor leraren om samen met álle ouders een taalrijke omgeving te bieden voor jonge kinderen . Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. • Van der Pluijm, M. (2019) Blij(f) Verbinden! Tips uit onderzoek om de samenwerking met ouders in de VVE te verbeteren voor meer taalstimulering thuis, Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. • Van der Pluijm, M., & Stuit, M. (2019). Blij(f) praten! een handreiking voor meer interactie met jonge kinderen op de groep en thuis met de aanpak Thuis in Taal. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. • Van der Pluijm, M. (2017). Gereedschap Leren van elkaar. Professionaliseringsactiviteit en . In: Lusse, M. (Red.). Gereedschapskist voor beter samenwerken met ouders . Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. • Van der Pluijm, M. (2017). Samenwerken met laaggeletterde ouders. In: K. Hoogeveen, H. Versteegen, A. Spierenburg (Red). De stem van ouders voor succesvolle samenwerking. Sardes Special, Nummer 22 (pp. 23-29). Utrecht: Sardes, • Van der Pluijm, M. (2016). Gereedschap Omgaan met ouders en taal . In: Lusse, M. (Red.). Gereedschapskist voor beter samenwerken met ouders . Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. • Van der Pluijm, M. (2016). Gereedschap De inloopactiviteit . In: Lusse, M. (Red.). Gereedschapskist voor beter samenwerken met ouders. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. • Van der Pluijm, M. (2014). Taal begint thuis. Ervaringen, inspiratie en tips voor samenwerking tussen scholen en ouders voor meer taalstimulering thuis . Rotterdam: Programma Beter Presteren. doi:10.1007/s12498-014-0154-y Presentations and workshops for the field • De la Rie, S. & Van der Pluijm, M. (2016). Enhancing parental involvement at home in disadvantaged families with young children. Workshop at conference Better Together: Family, School and community partnership in the urban context of Rotterdam, October 12. • Van der Pluijm, M. (2020). Promotieonderzoek Thuis in Taal. Professionalisering van leraren in het samenwerken met laagopgeleide ouders aan de taalontwikkeling van jonge kinderen. Presentation at Stichting Lezen expertmeeting, Amsterdam, January 10.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0