Hester Paanakker

verschillende typen actoren in de beleidshiërarchie de rol, prominentie en betekenis van waarden beschouwen in het licht van publiek vakmanschap in de frontlinie. Voor de frontlinie professionals in het gevangeniswezen kan dit inzicht genereren in de eensgezindheid van visies op vakmanschap onder hun directe frontlinie collega’s, en op de uitdagingen waaronder zij gebukt gaan in de penitentiaire uitvoeringspraktijk, maar ook het besef kweken dat er een gemeenschappelijke basis bestaat tussen hen en hun leidinggevenden. Voor beleidsmakers kan het bewustwording vergroten over de enorme waardendivergentie die zij verondersteld worden te creëren tussen het beleidsdepartement enerzijds en de managers en professionals in de uitvoeringspraktijk anderzijds. Ook directie- en middenkaderleden in publieke organisaties kan het er bewust maken dat zij andere waarden verspreiden en vereisen dan de waarden die zij idealiter gewaarborgd zouden zien in frontlinie vakmanschap. En dat, zelfs als zij weldegelijk intrinsieke waarden voorop hebben staan, dat vaak niet als zodanig herkend of erkend wordt door de hiërarchische lagen onder hen, of dat nu managers (in lagere functie) zijn of frontlinie professionals. Deze ervaren waardenkloof vormt de ideale voedingsbodem voor negatieve waarden- stereotyperingen en de negatieve effecten daarvan in en op de frontlinie. In het belang van het waarborgen van frontlinie vakmanschap, frontlinie baantevredenheid en betrokkenheid, en de kwaliteit van de publieke dienstverlening, is het van belang die kloof te dichten. Beleidsmakers en managers dienen te erkennen dat er in de frontlinie veel welwillendheid en toewijding aan penitentiaire waarden bestaat, en dienen actief te faciliteren dat frontlinie professionals begrijpen hoe waarden verankerd zijn in beleidsmaatregelen, - instrumenten, en –systemen en hoe daar zo goed mogelijk recht aan te doen. Maar evenzo belangrijk is het dat er een organisatieklimaat gecreëerd wordt dat frontlinie waarden en perspectieven niet afstoot maar assimileert, en dat frontlinie professionals in staat stelt de zorgen en problemen aan de kaak te stellen die veroorzaakt worden door waardendivergentie – of dat nu een kwestie van perceptie is of niet. 212 Summary in Dutch

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0