Esther Mertens

180 | Chapter 7 Samenvatting In dit proefschrift onderzocht ik de effectiviteit van universele schoolinterventies, die erop gericht zijn de bekwaamheid ( skills ) van leerlingen op het voorgezet onderwijs te vergroten en de belemmering ( struggles ) van deze leerlingen te verminderen in zowel het intrapersoonlijk als het interpersoonlijk domein. Het intrapersoonlijk domein betreft het persoonlijk functioneren ( Hoe zie je jezelf? ) en verwijst naar de subjectieve verwerking van gedrag, gedachten, en emoties van een individu (bijv. psychologisch welzijn, weerbaarheid). Het interpersoonlijk domein betreft het sociaal functioneren ( Hoe ga je met anderen om? ) en omvat het opbouwen en onderhouden van positieve relaties met anderen, het begrijpen van sociale situaties (rollen en normen) en het adequaat reageren (bijv. positieve relaties in de klas, geen agressie). Bekwaamheid en belemmering in beide domeinen zijn belangrijke voorspellers van later psychosociaal welzijn. Het is daarom belangrijk de ontwikkeling van de leerlingen in deze domeinen te stimuleren. Juist de schoolomgeving is hiervoor geschikt, omdat jongeren veel tijd doorbrengen op school. Bovendien is de school, naast de academische ontwikkeling van leerlingen, ook verantwoordelijk voor de stimulering van persoonlijke attituden en waarden, en het sociale netwerk van leerlingen. Het eerste doel van dit proefschrift was om de effectiviteit van universele schoolinterventies in het intra- en interpersoonlijk domein te onderzoeken ( Wat werkt? ) . Het tweede doel was om te bestuderen of verschillen in context en tussen leerlingen invloed hebben op de effectiviteit ( Onder welke omstandigheden en voor wie werkt het? ). Het derde doel was het analyseren van mogelijk werkzame mechanismen ( Hoe werkt het? ). Doel 1: Wat werkt? Ik heb zowel de effectiviteit van alle goed onderzochte universele schoolinterventies onderzocht via een meta-analyse (Hoofdstuk 6), alsook de effectiviteit van een specifieke universele schoolinterventie, Rots en Water (R&W) via een gerandomiseerd onderzoek met een controlegroep en drie interventie condities ( Light : een paar leerkrachten betrokken; Standaard : alle leerkrachten betrokken; en Plus : alle leerkrachten en ouders betrokken; RCT: Hoofdstuk 3). Volgens de meta-analyse laten universele interventies vooral in het intrapersoonlijk domein (zelfvertrouwen, zelfregulatie, psychologisch welzijn, internaliserend gedrag), maar ook in het interpersoonlijk domein (seksuele gezondheid, sociale competentie, agressie, en pesten), kleine positieve effecten zien. R&W had vergelijkbare kleine positieve effecten, ten opzichte van het gebruikelijke schoolbeleid ( Controle conditie), vooral in de Light conditie (zie doel 2). Wanneer we specifiek kijken naar de uitkomsten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0