Esther Mertens

| 183 General Discussion In de meta-analyse heb ik onderzocht welke onderdelen van interventies (interventie componenten) gerelateerd waren aan interventie effecten. Uit de meta-analyse van de interventie componenten bleek dat sommige componenten die gerelateerd waren aan sterkere interventie effecten zelden toegepast worden (bijv. individuele begeleiding, relaxatie). Daarentegen waren sommige vaak toegepaste componenten juist gerelateerd aan nadelige interventie effecten (bijv. emotieregulatie, discussies). Deze resultaten suggereren dat er mogelijkheden zijn om de effectiviteit van schoolinterventies te verbeteren. Echter, het verbeteren van interventies is complex omdat de effectiviteit van componenten afhankelijk kan zijn van de combinatie van componenten, van eigenschappen van de context en van eigenschappen van de doelgroep. Conclusie Universele schoolinterventies (ook R&W) laten over het algemeen kleine positieve effecten zien in het intra- en interpersoonlijk domein. Bij R&W zijn deze effecten afhankelijk van interventie dosering (ecologische focus en duur van de interventie) en persoonlijkheidskenmerken van leerlingen. De meta-analyse van interventie componenten toont aan dat er potentie is om de beperkte effectiviteit van universele schoolinterventies gericht op het intra- en interpersoonlijke domein te verbeteren. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0