Govert Veldhuijzen

52 Chapter 3 SAMENVATTING Voor een goed verloop van een coloscopie is het essentieel dat patiënten vooraf optimaal van informatie zijn voorzien over de procedure. Patiënten zijn gebaat bij voorlichting over het laxeren, risico’s en alternatieven en moeten een ‘informed consent’ afgeven De endoscopist heeft vooraf patiëntgegevens nodig om een adequate risico- inschatting voor sedativagebruik te maken. De meeste Nederlandse centra hebben een pre-endoscopiespreekuur ingesteld om deze informatie uit te wisselen. Deze werkwijze staat echter onder druk nu het aantal coloscopieën snel toeneemt door de invoering van het bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Om de kwaliteit van de informatievoorziening te verbeteren en logistieke problemen het hoofd te bieden hebben wij de afgelopen jaren gewerkt aan digitale voorlichting. We hebben een applicatie ontwikkeld waarmee de patiënt thuis met 3D-animaties en video wordt voorgelicht en waarmee de actuele gezondheidsinformatie over de patiënt wordt verzameld. Hierdoor krijgen patiënten op een passende en uniforme manier voorlichting en wordt het zorgsysteem ontlast. Dit past in het huidige tijdsperk met nieuwe digitale technologieën in de zorg. ABSTRACT Online tool to prepare patient for colonoscopy; development and implementation of a patient-education app Optimal patient education prior to colonoscopy is essential for an optimal outcome of the procedure. Patients benefit from adequate information regarding laxatives, risks and alternatives, and must provide informed consent. The endoscopist also must have access to patient data in advance of the procedure in order to carry out an adequate risk assessment for the use of sedation. Most centers in the Netherlands usually make use of a pre-endoscopy consultation to exchange this information, but here is now pressure on this practice because the number of colonoscopies is increasing rapidly as a result of the introduction of the national screening programme for colorectal cancer. We have been working on systems for digital patient information in the past few years, to improve the quality of patient education and to tackle logistical challenges. We have developed an app that the patient can use at home to receive information via 3D animations and video, and that gathers current patient health data. This ensures that patients receive suitable and uniform information and reduces pressure on the health care services. This is also appropriate in the current era of information technologies in the health-care sector.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0