Nanke Dokter

Kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaalstimulerend gedrag 109 44 Leraar Oh, nou hebben we een probleem want wat is nou vooraan en wat is achteraan. [Vragen preciezer te formuleren] 45 Leerling Dat is achteraan. 46 Leraar Waarom noem jij dat dan achteraan? [Vragen preciezer te formuleren] 47 Leerling Dat is vooraan. 48 Leraar Oh jij noemt dat vooraan. [Verbeterd herhalen van uiting van leerling] 49 Leerling Nee dat is vooraan. 50 Leraar Leg jij dan aan mij uit A. waarom jij vindt dat dat vooraan is? [Vragen preciezer te formuleren] 51 Leerling A. Omdat dat het laagste getal is en dat het hoogste. 52 Leraar Hoor je dat V.? 53 Leraar Wij beginnen met lezen toch ook altijd aan de linkerkant? 54 Leraar En met getallen begin je ook altijd aan de linkerkant, en inderdaad M., met schrijven ook. 55 Leraar Maar nou hebben we een probleem. In de fragmenten is te zien dat de leraar de interactie met de leerlingen aangaat rondom de schooltaalbegrippen ‘tienvouden’ en ‘vooraan/achteraan’ (regel 24 ‘Ja, hoe zouden we die ook al weer noemen?’; regel 28 ‘Hoe noemen we die getallen?’; regel 45 tot en met 50 waarin ze ingaat op een leerling die zegt dat iets ‘achteraan is’, waarop de leraar zegt ‘Jij noemt dat zo.’) . In de fragmenten is te zien dat de leraar veel aandacht heeft voor het correct verwoorden van de schooltaal door de leerlingen. Transcript 5.10 Twee fragmenten van leraar I uit les 2, tijdsduur 1 minuut 32 seconden Fragment 1: tijdsduur 1 minuut 13 seconden 1 Leraar Over welk moeilijk ding hebben wij het maandag nog gehad? 2 Leerling Sommen. 3 Leraar Over sommen dat klopt. [Herhalen van correcte uiting van leerling] 4 Leraar Welke sommen, weet jij het nog J? [Vragen preciezer te formuleren] 5 Leerling Telsommen. 6 Leraar Ja, over telsommen hebben we het ook gehad, en F. [Herhalen van correcte uiting van leerling] 7 Leraar Wat waren de moeilijke dingen maandag? 8 Leraar Was ook nog een beetje nieuw. 9 Leerling F Leessommen. 10 Leraar Leessommen, oh, hebben jullie met juffrouw M nog wat leessommen gedaan? [Herhalen van correcte uiting van leerling] 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0